Förlusttyngda Nobia: Kan krävas "nya åtgärder"
Kökstillverkaren Nobia – med varumärkena Marbodal och HTH – redovisar en förlust före skatt på 263 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 45 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.
Kökstillverkaren Nobia – med varumärkena Marbodal och HTH – redovisar en förlust före skatt på 263 miljoner kronor för årets andra kvartal.
Det kan jämföras med förlusten på 45 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.
Det justerade rörelseresultatet steg till 42 miljoner kronor, upp från 36 miljoner.
Nettoomsättningen sjönk 5 procent till 2,9 miljarder.
"Köksmarknaden var fortsatt svag under andra kvartalet, främst på grund av en fortsatt nedgång i nybyggnation av bostäder, utan några tecken på en kortsiktig förbättring", säger vd Kristoffer Ljungfelt enligt delårsrapporten.
"Däremot ser konsument-marknaden mer lovande ut, med ett under våren stigande antal kundkontakter och designmöten som nu överstiger antalet från samma period förra året, även om de då var historiskt låga", tillägger han.
Nobia lanserade ett andra besparingspaket i andra kvartalet.
"Vi förväntar oss fortfarande att fler åtgärder kommer att bli nödvändiga under hösten", säger Ljungfelt.
Källa: TT