FI ska granska banker och betaltjänstleverantörerer

Finansinspektionen (FI) har påbörjat en omfattande granskning av hur betaltjänstleverantörer hanterar risker för bedrägerier. Som en del av ett regeringsuppdrag kommer FI att fördjupa sin analys av hur dessa företags produkter och tjänster kan utnyttjas för bedrägerier, och vilka åtgärder som tas för att förhindra detta.
FI:s tillsyn omfattar granskningen av hur banker och andra betaltjänstleverantörer arbetar för att motverka bedrägerier. I höstas fick myndigheten ett regeringsuppdrag att redogöra för hur denna tillsyn utförs.
Fördjupad analys av bedrägeririsker
I enlighet med detta uppdrag har FI nu inlett en fördjupad analys av betaltjänstleverantörernas produkter och tjänster. Syftet är att undersöka hur dessa kan användas i bedrägerier och att granska vilka åtgärder leverantörerna vidtar för att förhindra att så sker.
"Det här är ett uppdrag som har tydlig koppling till såväl ökat konsumentskydd som bekämpandet av den kriminella ekonomin. Vi ska bland annat titta på vilka åtgärder de här företagen vidtar för att förhindra deras produkter och tjänster utnyttjas för bedrägerier", säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar vid FI.
Redovisning senast maj 2024
FI ska redovisa resultatet av regeringsuppdraget och analysen senast den 31 maj 2024. Denna omfattande granskning kan bidra till att stärka konsumentskyddet och bekämpa kriminalitet inom den ekonomiska sektorn.
Källa: fi.se