Extremkylan: Så länge klarar sig en elbil på tomgång
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Motor

Extremkylan: Så länge klarar sig en elbil på tomgång

Extremkylan:

Det totala stoppet på E22 mellan Hörby och Kristianstad, som orsakade att bilister fastnade i upp till ett dygn, har lett till en diskussion om elbilars prestanda i extrema situationer. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, påpekar att traditionella bensin- och dieselbilar har fördelar i sådana sammanhang.

  • Enligt teknisk expert Carl-Erik Stjernvall har traditionella bensin- och dieselbilar fördelar i extrema situationer jämfört med elbilar.
  • Vi kollar hur länge en bensinbil klarar sig jämfört med en elbil på tomgång i minusgrader

Bensinbilar vs elbilar

Stjernvall förklarar att skillnaden mellan bensinbilar och elbilar i dessa situationer främst ligger i deras energilager. En förbränningsmotor genererar mycket spillvärme, vilket innebär att man får kupévärmen på köpet när motorn är igång. Elbilar å andra sidan behöver konstant ta av sitt energilager för att hålla en behaglig temperatur i bilen.

Detta rapporterar Göteborgs-Posten om.

Fossilt bränsle VS el på tomgång

När det gäller bränsle kan fossildrivna bilar gå över på tomgångskörning och dra omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell. Vilket skulle kunna innebära tomgångskörning i 3-4 dygn vid en tank på 50 liter. En annan fördel med en fossildriven bil är om bränslet skulle ta slut så kan man fylla på mer med en reservdunk.

Om man jämför med Sveriges mest populära elbil en: Tesla Model Y Long Range som är utrustad med en värmepump som standard och med ett batteri på 75kw så har denna situation testats i verkliga livet tidigare. I detta test, gjort av Björn Nyland, så drar bilen ca 1.1kw per timme vid en utetemperatur på -11 grader.

Detta innebär då att elbilen klarar sig på "tomgång" i ca 68 timmar vid fullt batteri, alltså nästan 3 dygn vid optimala förhållanden.

Om man istället tänker sig att man sitter i en bilkö med 70% kvar i batteriet så skulle batteriet räcka i 47h om man sitter still och bara håller bilen varm med värmesystemet. Dvs nästan två dygn.

Däremot så är det ju svårare att tanka en urladdad elbil efter vägen och oftast måste den bogseras bort till närmaste laddstation om den laddar ur efter vägen. Då det ännu inte finns något utbyggt system för att ladda där man står.

Elbilars utmaningar under vinter

Stjernvall betonar att situationen på E22 var exceptionellt ovanlig, men att den lyfter fram de utmaningar elbilar har under vintertid.

Trots dessa utmaningar påpekar Stjernvall att elbilar generellt har många fördelar och är bättre än diesel- och bensinbilar sett till helheten.

Kritik har riktats mot branschen under flera år för att elbilarnas räckvidd och laddning marknadsförs under sommarförhållanden, trots att tester visar att elbilar tappar mellan 20-30 procent av sin prestanda vid väldigt kall väderlek, som vi ju ofta har i Sverige en stor del av året.

Läs också: Tesla "återkallar" nästan alla bilar i Kina – Så här går det till

Läses av andra just nu

Nyheter om Tesla

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt