Färskt test visar: Hybriderna som underpresterar mest i räckvidd

Skillnaden mellan officiella WLTP-värden och verkliga räckviddstester är ofta stor. Nyligen genomförda tester av Teknikens Värld visar hur långt olika laddhybrider faktiskt kan köra på el, där vissa modeller överträffar förväntningarna medan andra gör en besvikelse.
- Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv PHEV presterade sämst.
- Flera modeller presterar sämre än väntat, trots gynnsamma testförhållanden.
Enligt en artikel från Aftonbladet har Teknikens Värld testat räckvidden för olika laddhybrider under de senaste tre åren. Dessa tester visar ofta avvikelser från de officiella WLTP-siffrorna som biltillverkare använder som riktmärke.
Flera bilar med dåliga prestationer
Teknikens Värld genomförde sina tester på en specifik slinga som speglar vardaglig körning. Trots gynnsamma väderförhållanden presterade 15 av 26 bilar under förväntningarna.
De sämsta modellerna i testet
Här är listan där vi har fokuserat på de åtta av de totalt 15 modellerna som underpresterade sina officiella räckviddssiffror mest. Desto lägre räckviddspoäng bilmodellen har, desto sämre resultat.
Bilmodell | Räckvidds poäng | Test (km) | WLTP (km) |
---|---|---|---|
Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv PHEV | 74 | 45 | 61 |
Ford Kuga Active X 2,5 Plug-In Hybrid FWD 243 | 75 | 52 | 69 |
Peugeot 308 SW Plug-in Hybrid 225 GT | 76 | 48 | 63 |
Range Rover Sport P510e | 78 | 87 | 111 |
BMW 225e xDrive Active Tourer | 79 | 69 | 87 |
Volkswagen Tiguan 1,5 TSI eHybrid | 80 | 95 | 119 |
BMW 230e xDrive Active Tourer | 83 | 73 | 88 |
MG HS Plug-in Hybrid | 83 | 83 | 100 |