Färsk studie: Vilket är egentligen billigast för långresan – el eller bensin?
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Färsk studie: Vilket är egentligen billigast för långresan – el eller bensin?

Färsk studie: Vilket är egentligen billigast för långresan – el eller bensin?

Elbilar har länge betraktats som ett mer kostnadseffektivt alternativ för daglig pendling, men hur står de sig mot bensinbilar på långresor? En färsk studie från Vi Bilägare visar att kostnaderna är mer jämförbara än vi tidigare trott.

  • Elbilar och bensinbilar har liknande kostnader på långresor.
  • Planering kan minska laddningskostnaderna avsevärt.
  • Hastighet och väglag påverkar elbilens effektivitet.

Enligt Aftonbladet har Vi Bilägare genomfört en omfattande jämförelse av fem olika bilar, inklusive el- och bensindrivna alternativ, under en långresa från Uppsala till Polcirkeln. Resultaten visade att elbilen Kia EV3 och bensindrivna Suzuki Swift var de mest ekonomiska, med en kostnad på 1 059 kronor vardera.

Planering kan sänka kostnader

För att optimera kostnaderna vid laddning av elbil är det viktigt att planera resan noggrant. Vi Bilägare noterade att priserna vid olika laddstationer varierade kraftigt, från 2,95 till 5,84 kronor per kilowattimme. Användning av appar som Chargefinder kan hjälpa förarna att hitta de mest prisvärda laddstationerna.

Vi har gjort längre resor med testbilar i flera år. Många tror att elbilen är billigast, men så är inte fallet på långresor. Då har elbilarna nästan alltid varit dyrast. Men i år var det positivt att elbilarna inte kostade mer än de fossildrivna. Nils Svärd, reporter på Vi Bilägare och en av dem som körde bilarna.

Enligt experter är det också fördelaktigt att överväga månadsabonnemang för laddning, vilket kan vara kostnadseffektivt för dem som ofta kör långa sträckor. Dock lönar sig detta främst för frekventa långresor, såsom bilsemestrar eller för yrkeschaufförer.

Körsätt och väder påverkar förbrukningen

Flera faktorer påverkar en elbils kostnadseffektivitet, inklusive hastighet och väglag. Att minska hastigheten kan sänka energiförbrukningen med upp till 20 procent. Vinterväglag och kalla temperaturer kan dock öka strömförbrukningen, vilket gör det viktigt att planera resan noggrant.

Jämförelse av Vi Bilägares testresultat:

  1. Kia EV3, elbil: 1 059 kronor
  2. Suzuki Swift, bensin: 1 059 kronor
  3. Volvo EX 30, elbil: 1 168 kronor
  4. Dacia Duster, bensin: 1 135 kronor
  5. Skoda Kodiaq, diesel: 1 357 kronor

Denna jämförelse från Vi Bilägare betonar vikten av att överväga flera faktorer när man planerar långresor med elbilar. Med rätt förberedelser kan elbilar vara ett konkurrenskraftigt alternativ även på längre sträckor.

Aftonbladets egna test:

  1. Volvo V60 Recharge: 1 770 kronor
  2. Tesla Model 3: 911 kronor

En Volvo V60 laddhybrid startade fulladdad och gick de första 7 milen på el, vilket kostade 20 kronor vid ett elpris på 1,36 kr/kWh. Därefter tankades bilen vid två tillfällen.

En Tesla Model 3 Long Range startade också fulladdad och laddades fullt vid en snabbladdare. Under resan förbrukades 230 kWh, varav 160 kWh laddades på Teslas snabbladdare till ett snittpris på 5,10 kr/kWh. Hemmaladdning kostade 95 kronor för en full laddning (70 kWh).

Nyhetsbrev