Farligaste elbilarna – listan med modeller du bör undvika
Försäkringsbolaget Folksam har tagit initiativet att ranka alla laddhybrider och elbilar på marknaden med syfte att öka säkerheten och miljövänligheten i trafiken. För att göra detta har företaget tagit hänsyn till faktorer som bilarnas räckvidd på el och deras säkerhetsfaktor. Säkerhetsbedömningen baseras på krocktester och sammanställningar utförda av Euro NCAP, samt Folksams egna skadedata.
- Folksam har rankat alla laddhybrider och elbilar för att hjälpa konsumenter att välja de säkraste och mest miljövänliga modellerna.
- Säkerhetsbedömningen baseras på både krocktester och data från verkliga olyckor.
- Även om säkerheten ständigt förbättras, misslyckas biltillverkare ibland med enskilda modeller, enligt Anders Ydenius på Folksam.
Rankning baserad på säkerhet och räckvidd
Folksam strävar efter att främja en säker och miljövänlig trafikmiljö. För att göra detta har företaget tagit fram en lista där alla laddhybrider och elbilar rankas i undersökningen "Hur säker är bilen?" .
Detta rapporterar Recharge om.
Konsumenter kan använda denna lista för att sortera ut de modeller som har längst räckvidd på el, eller de modeller som är märkta som "bra val" i fråga om säkerhet.
Just nu pågår insamlingen av data till 2024 års sammanställning av nya modeller men nedan kan du se den aktuella listan just nu.
Krocksäkerheten som indikator
För att bedöma säkerheten använder sig företaget av krocktest och sammanställningar utförda av Euro NCAP. Dessutom samlar Folksam in egna data om olyckor och personskador för olika bilmodeller.
Det tar dock minst fem år att samla in tillräckligt statistiskt underlag för att kunna göra en tillförlitlig bedömning, säger Folksams trafikforskare Anders Ydenius. Han pekar också på att säkerheten generellt har förbättrats, men att biltillverkare ibland misslyckas med enskilda modeller.
Lista: Elbilar att undvika enligt Folksam
Bilmodell | Räckvidd km WLTP (*NEDC) | Batteristorlek (kwh) | Autobroms fotgängare (1-3) |
---|---|---|---|
Citroen C-Zero 09-16 | 150* | 16 | 1 |
Citroen ë-Spacetourer 21- |
330 | 75 | 1 |
Dacia Spring Electric 22- |
230 | 27,4 | 1 |
Kia Soul EV 15-19 |
212* | 30,5 | 1 |
Mitsubishi I-Miev 11-17 |
160* | 16 | 1 |
Nissan e-NV200 Combi/ e-NV200 Skåp 18- |
200 | 40 | 1 |
Nissan Leaf 24kWh 12-14 |
200* | 24 | 1 |
Nissan Leaf 24kWh 14-18 |
250* | 30 | 1 |
Peugeot Ion 11-17 |
130* | 16 | 1 |
Renault Zoe 22kWh 13-20 |
240* | 22 | 1 |
Renault Zoe 41kWh 16- |
400* | 41 | 1 |
Seat Mii Electric 20-21 |
259 | 36,9 | 1 |
Skoda Citigo EV iV 20-21 |
259 | 36,9 | 1 |
Tesla Model S 60 13-14 |
370* | 60 | 1 |
Tesla Model S 85 13-14 |
483* | 85 | 1 |
VW e-Up! 14-19 |
160* | 18,7 | 1 |
VW e-Up! 20- |
259 | 36,9 | 1 |
BMW i3 13-15 60Ah |
190* | 22,6 | 2 |
BMW i3 94Ah 16-18 |
300* | 33 | 2 |
BMW i3 120Ah 19-22 |
260 | 42,2 | 2 |
Citroen ë-Berlingo Transport 21- | 280 | 50 | 2 |
Mercedes EQV 300 19- |
353 | 100 | 2 |
Mini Cooper Electric 20- |
230 | 32,6 | 2 |
Renault Zoe 52 kWh 108hk 20- |
385 | 54,7 | 2 * |
Citroen ë-Berlingo 21- |
280 | 50 | 3 |
Opel Ampera-e 17-20 |
423* | 60 | 3 |
Opel Combo-e Life 21- |
280 | 50 | 3 |
Opel Corsa-e 20- |
330 | 50 | 3 |
Opel Mokka Electric 23- |
406 | 54 | 3 |
Opel Mokka-e 22-23 |
330 | 50 | 3 |
Peugeot e-208 20-22 |
340 | 50 | 3 |
Peugeot e-208 23- |
362 | 50 | 3 |
Toyota Pro Ace City Verso Electric 22- |
281 | 50 | 3 |
Aiways U5 22- |
400 | 63 | 3 * |
BMW i4 eDrive 40 83,9 kWh 22- |
584 | 83,9 | 3 * |
Citroen ë-C4 22- |
352 | 50 | 3 * |
Citroen ë-C4X 22- |
360 | 50 | 3 * |
Fiat 500e 42kWh 21- |
320 | 42,2 | 3 * |
Honda e 20- |
222 | 35,5 | 3 * |
Hyundai Kona Electric Long Range Essential 23- |
512 | 65,4 | 3 |
Hyundai Kona Electric Standard Range Essential 23- | 377 | 48,4 | 3 * |
MG Marvel R 2WD 21- |
402 | 70 | 3 * |
Opel Astra Electric 23- |
418 | 54 | 3 * |
Porsche Taycan GTS 23- |
505 | 93,4 | 3 * |
Porsche Taycan Turbo 4S 20-22 |
463 | 93,4 | 3 * |
Renault Kangoo Family E-Tech 23- |
270 | 45 | 3 |
Lista: Laddhybrider att undvika enligt Folksam
Bilmodell | Räckvidd km WLTP (*NEDC) | Batteristorlek (kwh) | Autobroms fotgängare (1-3) |
---|---|---|---|
Audi A3 e-tron 14-16 | 52* | 8,8 | 1 |
BMW 225 xe 15-18 |
41* | 7,6 | 2 |
BMW 330e 16-18 |
37* | 7,6 | 1 |
BMW X3 30e 20- |
50 | 12 | 2 |
Citroen C5 X Plug-In-Hybrid 22- |
60 | 11,2 | 3 * |
Jeep Renegade 4xe 20- |
43 | 11,4 | 1 |
Jeep Wrangler 4xe 21- |
44 | 17,3 | 1 |
Land Rover Range Rover P400e 18-21 |
51 | 13,1 | 1 |
MG EHS 21- |
52 | 16,6 | 3 * |
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV 13-18 |
52* | 12 | 2 |
Opel Ampera 11-19 |
70* | 16 | 1 |
Opel Astra PHEV 22- |
60 | 12,4 | 3 * |
Peugeot 308 Plug-In Hybrid 180 22- |
63 | 12,4 | 3 * |
Peugeot 408 Plug In Hybrid 225 23- |
63 | 12,4 | 3 * |
Toyota Prius PHEV 12-15 |
18 | 4,4 | 1 |
VW Golf GTE 12-14 |
45 | 8,7 | 2 |
Förklaring: Autobroms fotgängare
- 3 = Autobroms ingår som standard
- 2 = Autobroms finns på vissa modellvarianter
- 1 = Autobroms saknas
- * = Omfattar även autobroms för cykel