"Fabulous 5" – Europas superaktier du bör ha i portföljen
Flera globala banker, inklusive Citi, Goldman Sachs och nu även Deutsche Bank, har identifierat vad de kallar för "superaktier" i Europa. Detta kommer i kölvattnet av de amerikanska motsvarigheterna som fått akronymer som Magnificent Seven (och tidigare även FAANG), på grund av sin imponerande tillväxt på Wall Street. Dessa banker presenterar nu sina egna listor över europeiska företag som de tror starkt på.
- Globala banker presenterar superaktier i Europa, till följd av den uppmärksamhet kring amerikanska techaktier som rusat på Wall Street.
- Deutsche Bank har presenterat sin lista "Fabulous 5" som inkluderar L'Oreal, Nestle, ASML, LVMH och Novo Nordisk.
- Storbankerna ser dessa europeiska företag som viktiga element i en diversifierad portfölj.
Bankernas superaktier
Som Börskollen tidigare lyft lanserade Goldman Sachs tidigare i år begreppet ”Granolas”, som inkluderar elva europeiska storbolag de tror kommer att vara avgörande på marknaden. Citis lista på sju superaktier har också fått mycket uppmärksamhet, och dessa är; Novo Nordisk, LVMH, Richemont, SAP, Ferrari, Schneider och ASML.
Dagens industri skriver att nu även Deutsche Bank har presenterat sin analys där begreppet "Fabulous 5" introducerades, som inkluderar hudvårdsjätten L'Oreal, livsmedelsbolaget Nestle, halvledartillverkaren ASML, lyxvarukonglomeratet LVMH och danska Novo Nordisk, vilket vi ser fram emot att följa.
Analys av superaktierna
I en omfattande analys jämför Deutsche Bank de amerikanska Mag 7-aktierna med deras europeiska topplista. De framhäver att båda grupperna har sina styrkor och svagheter, med de amerikanska aktierna som visar högre historisk vinsttillväxt och avkastning och de europeiska aktierna med en bättre riskprofil. Banken påpekar att de europeiska företagen har en fördel genom mindre koncentration kring tekniksektorn vilket ger dem lägre volatilitet.
Samtidigt noterar banken att de amerikanska bolagen har starkare marginaler och lägre skuldsättning, medan de europeiska företagen kan brösta sig med högre direktavkastning.