Expertens tips inför deklarationen – så undviker du slarvfelet

Skatteverkets deklarationstjänst öppnar snart och det är dags att börja förbereda sig. För att få skatteåterbäringen så tidigt som möjligt bör man hålla koll på viktiga datum och undvika vanliga misstag. Till Expressen ger Skatteverkets expert Jan Janowski ett par råd inför årets deklaration.
- Deklarationstjänsten öppnar 18 mars
- Deklarera digitalt för snabbare återbäring
- Se till att få kvittens vid inskickad deklaration
Deklarationstider stundar. I en artikel i Expressen går Skatteverkets expert Jan Janowski igenom de viktigaste datumet och ger ett par råd inför årets deklaration. Digitaliseringen har förenklat processen rejält, och det finns också flera fördelar med att deklarera digitalt.
Fördelar med digital deklaration
Digitala deklaranter kan förvänta sig snabbare återbäring. Totalt förtrycktes över 8 miljoner inkomstdeklarationer förra året, varav majoriteten var privatpersoner. Av dessa deklarerade över 7,7 miljoner digitalt, skriver Expressen.
För att få deklarationen digitalt måste man ha en digital brevlåda senast 2 mars. Deklarationerna skickas ut mellan 3 och 7 mars. Om man inte har en digital brevlåda, finns deklarationen som pdf på "Mina sidor" på Skatteverkets hemsida från 7 mars.
Viktiga datum att hålla koll på
Skatteverkets digitala tjänst öppnar 18 mars, ett populärt datum bland deklaranter. För att få skatteåterbäringen tidigt i april krävs att deklarationen skickas in digitalt och utan ändringar senast 2 april.
Jan Janowski varnar dock för ett vanligt slarvfel.
– Ibland har det hänt att en del gått in i sin deklaration och tittat på skatteberäkningen för att se vad man får för återbäringen och sedan loggat ur, utan att ha skickat in den och fått kvittens på att den är mottagen. Jan Janowski, Skatteverket till Expressen.
Undvik vanliga misstag
Det är viktigt att kontrollera att alla uppgifter i deklarationen stämmer. Om något är fel, bör man kontakta uppgiftslämnaren för korrigering. Om man skickar in sin deklaration utan att få en kvittens kan det påverka återbäringens utbetalning.
Viktiga datum – detta gäller:
2 mars 2025. Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen skickad dit i stället för med posten.
3-7 mars 2025. Om du skaffat digital brevlåda får du din deklaration skickad dit. Från den 7 mars kommer den även att finnas på Mina sidor hos Skatteverket, även om du inte skaffat digital brevlåda.
17 mars–15 april 2025. Om du saknar digital brevlåda får du din deklaration med posten.
18 mars. Då kan du logga in i e-tjänsten inkomstdeklaration 1 och deklarera. Det gäller även om pappersdeklarationen inte kommit ännu.
2 april 2025. Detta är sista dagen att godkänna din deklaration, utan att ändra eller lägga till någon uppgift, för att få ditt slutskattebesked och eventuell skatteåterbäring i april.
7–11 april 2025. Om du uppfyllt punkten ovan så skickar Skatteverket slutskattebesked till dig. Det gäller också om du har skatt att betala. Om du inte har digital brevlåda får du slutskattebeskedet med posten 1-3 veckor senare.
8–11 april 2025. Skatteåterbäringen betalas ut om du har skatt att få tillbaka och om du godkänt deklarationen digitalt, enligt punkterna ovan.
2 maj 2025. Sista dagen att deklarera om du inte har anstånd med att lämna deklarationen.
2–6 juni 2025. Om du deklarerade den 2 maj skickar Skatteverket ut slutskattebesked om deklarationen är godkänd. Saknar du digital brevlåda kommer beskedet med posten 1-3 veckor senare.
3–5 juni 2025. Skatteåterbäringen betalas ut till dig som deklarerade senast 2 maj och vars deklaration är godkänd.
14 juli 2025. Om du fick slutskattebeskedet i april och har skatt att betala ska inbetalningen ha gjorts till ditt skattekonto senast detta datum.
12 september 2025. Om du fick slutskattebeskedet i juni och har skatt att betala ska inbetalningen ha gjorts till ditt skattekonto senast detta datum.
Källa: Skatteverket