Experten: Reklamera skidjättens snögaranti

Pröva Skistar i Allmänna reklamationsnämnden. Det uppmanar konsumentvägledaren Maria Wiezell besvikna skidåkare efter den snöfattiga påskhelgen. – Du ska inte betala fullt pris, säger hon till SVT.
Skistar erbjuder full återbetalning för avbokningar av skidresor på tre av bolagets skidorter till resenärer som skulle ha besökt dem i veckan. Åkare som redan kommit hem efter förra veckan berörs dock inte.
Maria Wiezell vid Sveriges konsumenter menar att Skistar egentligen bara har följt sitt eget avtal om så kallad snögaranti – som i till exempel Sälen betyder att hålla minst 15 av drygt 100 pister öppna.
Hon kritiserar Skistars avtal och uppmanar missnöjda konsumenter att pröva saken hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Enligt Wiezell skulle avtalet kunna ses som obalanserat, att det bara är till fördel för ena parten, vilket inte är tillåtet.
– Om Skistar tycker att det är ok att stänga merparten av backarna då borde jag ha rätt att få tillbaka merparten av de pengar jag betalat, säger hon i Morgonstudion i SVT.
Hon understryker också att den enskilde har ett eget ansvar.
– Att fundera på om man överhuvudtaget ska åka till fjällen i slutet av april. Men nu har det här företaget lovat att det ska gå att åka skidor och då tänker de flesta konsumenter "har de backarna öppna, kör de liftarna, det är klart det måste gå att åka skidor".
Källa: TT