EU vill att modeföretag som H&M ska betala för sina sopor
EU-parlamentet har beslutat att företag i snabbmodebranschen, som svenska H&M, ska ta större ansvar för sina avfall. Genom att införa en avgift för varje sålt plagg, syftar parlamentet till att modebolagen ska bidra till kostnaden för avfallshantering. H&M har uttryckt sitt stöd för beslutet och ser fram emot nästa steg i processen.
- EU-parlamentet vill att snabbmodebranschen tar större ansvar för sina avfall.
- En avgift för varje sålt plagg ska bidra till kostnaderna för avfallshantering.
- H&M stödjer beslutet och ser fram emot nästa steg i processen.
Enligt H&M kan den nya lagen bidra till att industrin tar steg framåt när det gäller återanvändning och återvinning av textilavfall. ”Vi är positiva till ambitiös lagstiftning på EU-nivå kopplat på det här området och vi har länge varit i dialog med beslutsfattare kring detta", skriver bolaget i en kommentar till Aftonbladet.
Producentansvaret utökas
Frågan om att utöka producentansvaret har diskuterats flitigt i parlamentet de senaste månaderna. Genom att införa en avgift för varje sålt plagg, vill parlamentet att modebolagen bidrar till kostnaderna för att hantera plaggen om de kastas. Det är dock ännu inte fastställt hur stor denna avgift kommer att vara. Frågan har nu skickats till EU-rådet för förhandling.
Detta rapporterar nyhetsbyrån Finwire om.
H&M:s satsning på textilåtervinning
Nyligen gick H&M och Vargas Holding samman för att starta det nya bolaget Syre, med fokus på återvinning av textil och polyester. Detta skedde strax efter att textilåtervinningsbolaget Renewcell, där H&M var en av de två största ägarna, gick i konkurs. Syre har som mål att inom tio år producera mer än tre miljoner ton återvunnen polyester i tolv anläggningar över hela världen.
Vi på Börskollen ser fram emot att följa utvecklingen inom denna sektor och hur dessa nya lagar kommer att påverka modeindustrin.
Börskollen om Hennes & Mauritz
Hennes & Mauritz är ett bolag som vi samlar in data om. Bolaget är från Sverige och handlas med tickern HM B på Large Cap. Hennes & Mauritz verkar inom sektorn Sällanköpsvaror och aktien har 94826 st ägare hos Avanza samt 24331 st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen av oss.
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer och inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning via H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Hos Börskollen hittar du löpande aktuell rapportering om Hennes & Mauritz, så som nyheter, pressmeddelanden, analyser, rekommendationer, blankning, insynstransaktioner och mycket mer. Vi rekommenderar vår app för bästa koll.