Elbilen slog rekord i räckvidd med nya batteriet
Elbilstillverkaren Nio har uppnått ett räckviddsrekord med sitt nya 150 kWh-batteri, där deras ET7-modell kunde köra 104,4 mil på en enda laddning. Det nya batteriet kommer snart att erbjudas som en uppgradering till nuvarande Nio-ägare i Sverige.
Nyheten i korta drag
- Nio ET7 kunde köra 104,4 mil på en laddning med det nya 150 kWh-batteriet.
- Batteriet är av semi-solid-state-typ, väger 575 kg och har en starkare kylning än vanliga batterier.
- Batteriet kommer att erbjudas i Europa, inklusive Sverige.
Elbilsföretaget Nio erbjuder för närvarande sin lyxsedan ET7 i Sverige med två olika batterialternativ: 75 kWh och 100 kWh. Med introduktionen av det nya 150 kWh-batteriet kommer ägare av ET7 ha möjlighet att uppgradera deras fordon och öka räckvidden till över 100 mil.
Testkörning av batteriet
Nios VD, William Li, genomförde en testkörning av det nya batteriet i Kina. Körningen resulterade i ett räckviddsrekord för en produktionsbil, där ET7 kunde köra 104,4 mil utan att stanna. Trots att resan genomfördes med en genomsnittshastighet av 83,9 km/h och en restid på 12,4 timmar, visade batteriet fortfarande flera mils räckvidd vid framkomsten.
Detta rapporterar Carup om.
Slutförandet av detta räckviddstest är en milstolpe för smarta elbilar – som nu går längre än 1 000 kilometer. Det kommer ytterligare att främja fordonsindustrins omställning från fossila bränslen till el. - William Li
Batteriets teknologi och tillgänglighet
Det nya batteriet är av semi-solid-state-typ, vilket ger det en energitäthet på 360 Wh/kg. Hela batteripaketet har en täthet på 260 Wh/kg, vilket är betydligt högre än för vanliga batterier. Trots den ökade prestandan väger det nya batteriet bara 20 kg mer än Nios nuvarande 100 kWh-paket. Nio har bekräftat att det nya batteriet kommer att bli tillgängligt i Europa, vilket innebär att det sannolikt också kommer att erbjudas i Sverige.