Elbilars räckvidd påverkas kraftigt av vinterväder – här är modellen som sticker ut
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Elbilars räckvidd påverkas kraftigt av vinterväder – här är modellen som sticker ut

Elbilars räckvidd påverkas kraftigt av vinterväder – här är modellen som sticker ut

En ny studie från den tyska bilistorganisationen ADAC visar att elbilar förlorar en betydande del av sin räckvidd under nollgradiga förhållanden. Studien omfattade 25 olika modeller, där de flesta tappade mellan 40 och 50 procent av sin angivna räckvidd.

  • ADAC testade 25 elbilar i nollgradigt väder.
  • De flesta bilar förlorade 40–50 procent av räckvidden.
  • Mercedes-Benz EQS klarade sig bäst utan laddstopp.

Enligt Automotorsport genomfördes testerna under kontrollerade förhållanden för att efterlikna körning på en tysk motorväg en vinterdag. Bilarna kördes i ett nollgradigt laboratorium där lutning och motstånd simulerades.

Mercedes-Benz EQS imponerar

Bland de testade bilarna var Mercedes-Benz EQS den enda som klarade hela sträckan från München till Berlin utan laddstopp. Detta beror delvis på dess stora batterikapacitet, men också på dess låga energiförbrukning.

Bara en bil slapp laddstopp. Automotorstop

Pressbild Mercedes-Benz. Nya EQS.

Flera laddstopp för många modeller

Andra bilar behövde göra flera laddstopp. Sju modeller klarade resan med ett laddstopp, medan nio krävde två stopp. Åtta modeller behövde hela tre laddstopp för att slutföra resan, vilket understryker de utmaningar som vinterväder innebär för elbilars räckvidd.

Stora variationer i räckviddsavvikelse

Resultaten visade också stora variationer i räckviddsavvikelser. Nio ET5 hade den lägsta avvikelsen från sin angivna räckvidd med -20,9 procent, följt av Porsche Taycan och Mercedes-Benz EQS 450+.

På andra sidan av skalan fanns Toyota bZ4X, Volvo EC40 och MG4 med över 50 procents tapp.

Räckvidd för olika bilmodeller

Bilmodell WLTP-räckvidd Mätt räckvidd Avvikelse
Nio ET 5 532 421 -20,9
Porsche Taycan 667 504 -24,5
Mercedes-Benz EQS 450+ 817 582 -26,6
Audi S e-tron GT 605 398 -34,0
BMW iX xDrive50 633 413 -34,8
VW ID.7 PRO S 700 436 -37,8
Lotus Emeya 540 335 -38,0
Lucid Air Grand Touring 839 518 -38,3
Nissian Ariya 87 516 314 -39,0
Tesla Model 3 702 423 -39,8
Kia EV3 586 350 -40,3
GWM ORA 07 520 304 -41,6
Xpeng G6 570 325 -43,0
Hyundai Ioniq 6 614 344 -44,0
Skoda Enyaq 566 316 -44,2
Polestar 2 632 349 -44,8
Cupra Born 594 325 -45,3
Genesis GV60 517 278 -46,3
Ford Capri 627 332 -47,1
Renault Scenic E-Tech 594 314 -47,2
BYD Seal 570 294 -48,5
Peugeot e-3008 518 263 -49,3
Volvo EC40 569 285 -50,0
MG 4 520 254 -51,2
Toyota BZ4X 504 233 -53,8

Källa: Automotorsport/ADAC.

På Börskollen är vi alltid intresserade av att följa utvecklingen inom elbilar, särskilt hur de presterar under olika väderförhållanden. Denna studie ger även viktiga insikter för både tillverkare och konsumenter.

Nyhetsbrev

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här