Elbilars räckvidd påverkas kraftigt av vinterväder – här är modellen som sticker ut
En ny studie från den tyska bilistorganisationen ADAC visar att elbilar förlorar en betydande del av sin räckvidd under nollgradiga förhållanden. Studien omfattade 25 olika modeller, där de flesta tappade mellan 40 och 50 procent av sin angivna räckvidd.
- ADAC testade 25 elbilar i nollgradigt väder.
- De flesta bilar förlorade 40–50 procent av räckvidden.
- Mercedes-Benz EQS klarade sig bäst utan laddstopp.
Enligt Automotorsport genomfördes testerna under kontrollerade förhållanden för att efterlikna körning på en tysk motorväg en vinterdag. Bilarna kördes i ett nollgradigt laboratorium där lutning och motstånd simulerades.
Mercedes-Benz EQS imponerar
Bland de testade bilarna var Mercedes-Benz EQS den enda som klarade hela sträckan från München till Berlin utan laddstopp. Detta beror delvis på dess stora batterikapacitet, men också på dess låga energiförbrukning.
Bara en bil slapp laddstopp. Automotorstop
Pressbild Mercedes-Benz. Nya EQS.
Flera laddstopp för många modeller
Andra bilar behövde göra flera laddstopp. Sju modeller klarade resan med ett laddstopp, medan nio krävde två stopp. Åtta modeller behövde hela tre laddstopp för att slutföra resan, vilket understryker de utmaningar som vinterväder innebär för elbilars räckvidd.
Stora variationer i räckviddsavvikelse
Resultaten visade också stora variationer i räckviddsavvikelser. Nio ET5 hade den lägsta avvikelsen från sin angivna räckvidd med -20,9 procent, följt av Porsche Taycan och Mercedes-Benz EQS 450+.
På andra sidan av skalan fanns Toyota bZ4X, Volvo EC40 och MG4 med över 50 procents tapp.
Räckvidd för olika bilmodeller
Bilmodell | WLTP-räckvidd | Mätt räckvidd | Avvikelse |
---|---|---|---|
Nio ET 5 | 532 | 421 | -20,9 |
Porsche Taycan | 667 | 504 | -24,5 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 817 | 582 | -26,6 |
Audi S e-tron GT | 605 | 398 | -34,0 |
BMW iX xDrive50 | 633 | 413 | -34,8 |
VW ID.7 PRO S | 700 | 436 | -37,8 |
Lotus Emeya | 540 | 335 | -38,0 |
Lucid Air Grand Touring | 839 | 518 | -38,3 |
Nissian Ariya 87 | 516 | 314 | -39,0 |
Tesla Model 3 | 702 | 423 | -39,8 |
Kia EV3 | 586 | 350 | -40,3 |
GWM ORA 07 | 520 | 304 | -41,6 |
Xpeng G6 | 570 | 325 | -43,0 |
Hyundai Ioniq 6 | 614 | 344 | -44,0 |
Skoda Enyaq | 566 | 316 | -44,2 |
Polestar 2 | 632 | 349 | -44,8 |
Cupra Born | 594 | 325 | -45,3 |
Genesis GV60 | 517 | 278 | -46,3 |
Ford Capri | 627 | 332 | -47,1 |
Renault Scenic E-Tech | 594 | 314 | -47,2 |
BYD Seal | 570 | 294 | -48,5 |
Peugeot e-3008 | 518 | 263 | -49,3 |
Volvo EC40 | 569 | 285 | -50,0 |
MG 4 | 520 | 254 | -51,2 |
Toyota BZ4X | 504 | 233 | -53,8 |
Källa: Automotorsport/ADAC.
På Börskollen är vi alltid intresserade av att följa utvecklingen inom elbilar, särskilt hur de presterar under olika väderförhållanden. Denna studie ger även viktiga insikter för både tillverkare och konsumenter.