Elbilar är för billiga i drift – skapar utmaningar för bilverkstäderna
Förseningar och köer blir allt vanligare på bilverkstäderna och situationen förväntas förvärras i takt med att elbilarnas marknadsandel fortsätter att växa. Samtidigt som serviceintäkterna för elbilar är lägre än motsvarande bensin eller dieselbil.
- Verkstäder upplever svårigheter med att serva och reparera elbilar på grund av bristen på tekniker med rätt kunskap.
- Elbilsägare får vänja sig vid att vänta länge på service och reparationer.
- Verkstäderna riskerar att förlora intäkter i takt med att antalet elbilar ökar.
Elbilssäljningen fortsätter att växa, trots en avmattning i marknaden under 2023 och förväntas även under 2024. Enligt Mobility Sweden kommer cirka 35 procent av de nyregistrerade bilarna i år att vara elbilar. Trafikanalys bedömer att det kan finnas runt en miljon laddbara personbilar på vägarna om drygt ett år.
Verkstäder står inför stora utmaningar
I takt med denna utveckling uppstår flera utmaningar. Ett exempel är svårigheterna att etablera laddstationer över hela landet. Elnätsbolagen avvisar ofta ansökningar med hänvisning till bristen på kapacitet i näten, vilket leder till förseningar av projekt.
Detta rapporterar tn.se om.
Men det är inte bara laddningsinfrastrukturen som skapar problem. Allt fler elbilsägare upplever att väntetiden på verkstaden blir allt längre. Mickael Persson, VD för Min Bil, anger att väntetiden för en elbil kan vara upp till 7-10 veckor, jämfört med 2-3 dagar för en service av en traditionell bil.
Det ska dock tas i beakt att serviceunderhållet på en elbil är näst intill obefintligt jämfört med serviceunderhåll på en bensin eller dieselbil. Därför är oftast reparationerna av mer avancerad karraktär och således mer tidskrävande.
Ekonomiska konsekvenser för verkstäder
En del av förklaringen ligger i bristen på rätt kompetens för att serva elbilar. Men det är också mindre lönsamt för verkstäder att arbeta med elbilar, då de vanliga uppgifterna, som olje- och luftfilterbyten, blir färre. Persson menar att varje elbil är en förlustaffär.
"Vi arbetar hårdare, men försäljningen går ändå neråt. När du får in en elbil kan du förlora 2 000 kronor på den bilen. Om du tar emot fem elbilar per dag, då har du 10 000 kronor mindre i försäljning den dagen", säger han.
Det blir allt tydligare att intäkterna per elbil minskar. Till exempel kostar den första servicen för en Kia e-Niro-kund mindre än tusen kronor. Det innebär att en tekniker kan behöva serva upp till 16 bilar per dag för att verkstaden ska gå runt med den kostnadsbasen som finns idag.