Efter floppen - nu höjs skrotningspremien

Skrotningspremien till dem som köper en elbil har närmast blivit ett fiasko. Nu höjer regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor.
Fram till 1 april har 412 personer beviljats den skrotningspremie regeringen införde i augusti 2024, enligt Boverkets statistik. Det kan jämföras med den analys på 10 000 fler skrotade bilar till följd av den införda premien som klimat- och näringsdepartementet gjorde då.
Att intresset varit minst sagt svalt, medger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
– Vi hoppas ju att den här höjningen kan göra att fler använder sig av det här stödet helt enkelt, säger hon.
Förslaget finns i regeringens vårändringsbudget som presenteras på tisdagen.
Utvidgat stöd
Stödet gäller alltså för den som skrotar en äldre bil och samtidigt köper eller leasar en elbil. Förutom att stödet höjs till 25 000 kronor, det ska även gälla retroaktivt för dem som redan kvitterat ut det ursprungliga stödet på 10 000 kronor, så utvidgas det till att gälla skrotning av bilar med utsläppsklass Euro5, det vill säga bilen måste vara ungefär tio år gammal eller äldre för att vara giltig.
Romina Pourmokhtari vågar sig inte på någon prognos över hur många fler som kommer att skrota sin gamla bil och köpa en elbil i stället, och hur mycket koldioxidutsläppen därmed minskar.
– Eftersom det är väldigt svårt att bedöma hur många som kommer söka så kan jag inte säga någon sån siffra, säger hon.
Elbilspremie på väg
Enligt henne består de allra viktigaste klimatåtgärderna i att investera i mer kärnkraft, vindkraft och att installera fler laddstolpar.
– Det här (skrotningspremien) blir som lite strössel på glassen, säger Romina Pourmokhtari.
Längre fram, nästa år, har regeringen lovat återkomma med en variant på elbilsbonus, riktad till hushåll som i större utsträckning kan behöva stödet.
– Vi arbetar för fullt med att plocka fram regelverket för den elbilspremien, säger hon.
Källa: Olle Lindström/TT