Efter elbilstullarna – kraftig ökning av kinesiska hybrider i Europa
Kinesiska biltillverkare har kraftigt ökat sin export av hybrider till Europa, vilket rapporteras av Euronews. Anledningen till detta är att dessa bilar inte påverkas av de nyligen höjda tullarna på elbilar. Företag som BYD, Geely och SAIC drar nytta av denna möjlighet, vilket har lett till en ökad konkurrens för både japanska och europeiska biltillverkare.
- Kinesiska hybrider slipper europeiska tullar.
- Exporten av hybrider har mer än tredubblats.
- Japanska och europeiska biltillverkare känner av ökad konkurrens.
Strategisk flytt av kinesiska biltillverkare
Enligt Finwire har kinesiska biltillverkare funnit ett sätt att kringgå de höjda tullarna på elbilar genom att fokusera på export av hybrider, som inte omfattas av dessa avgifter. Hybrider är bilar som kombinerar förbränningsmotorer med elektriska drivsystem, vilket gör dem attraktiva för den europeiska marknaden.
Påverkan på europeiska och japanska tillverkare
Den ökade exporten av kinesiska hybrider har redan börjat påverka försäljningen för etablerade märken som Toyota, Honda och Nissan. Dessa företag har sett en minskning i efterfrågan delvis på grund av den nya konkurrensen från kinesiska aktörer. Även europeiska giganter som Volkswagen känner av den ökade pressen.
Stigande exportvolymer
Under perioden juli till oktober i år exporterade Kina 65 800 hybrider till Europa, enligt data från branschorganisationen CPCA. Detta är en markant ökning från föregående år och visar på den snabbt växande betydelsen av kinesiska biltillverkares närvaro på den europeiska marknaden.
Vi på Börskollen ser denna utveckling som en indikator på hur snabbt förändringar i handelsvillkor kan påverka globala marknader. Det blir intressant att följa hur europeiska och japanska tillverkare svarar på denna utmaning i framtiden.