E-handeln växer igen – men utländska företag går före svenska
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen

E-handeln växer igen – men utländska företag går före svenska

E-handeln

Efter en lång period av negativa siffror växer e-handelns omsättning igen. Trots den positiva trenden har det inte blivit någon omsättningssuccé i den svenska e-handeln, som förlorar kunder till utländska lågprisföretag.

Jämfört med tidigare år är det fler som e-handlar under 2024, men trots det är det tufft läge för många svenska e-handelsföretag. E-handelsmarknaden är i dag enormt konkurrensutsatt och det är många som tävlar om kundernas uppmärksamhet.

I och med den ökade konkurrensen krävs att e-handlarna lägger stora resurser för att öka sin synlighet och attrahera potentiella kunder. En av de viktigaste delarna för e-handelsföretagen är sökmotoroptimering, för att säkerställa att man syns högt upp i sökmotorernas resultatlistor och på så sätt kan locka kunderna.

Sökmotoroptimering i allmänhet, och särskilt så kallat länkbygge, är något allt fler företag arbetar aktivt med, enligt en artikel på Medium.com. Trots detta lyckas de svenska e-handelsföretagen inte attrahera kunderna i tillräckligt hög utsträckning, indikerar Svensk handels senaste e-handelsindikator som samtidigt visar på en positiv omsättningstillväxt för e-handeln generellt.

E-handeln växer efter nio negativa kvartal

Efter nio raka kvartal av negativ omsättningstillväxt har 2024 blivit ett trendbrott. Årets första kvartal resulterade i en tillväxt om 11 procent jämfört med samma period 2023. Under andra kvartalet landade ökningen på 14 procent.

Enligt Svensk handels senaste siffra, som gäller augusti 2024, fortsätter den positiva trenden, om än knappt – under månaden växte omsättningen med 1 procent jämfört med samma månad förra året.

Av konsumenter i åldrarna 18–89 år var det 71 procent som e-handlade i augusti 2024, enligt Svensk handels e-handelsindikator. Det är femte månaden i rad som siffran ligger på samma nivå.

Den genomsnittliga konsumenten handlade för 2 051 kronor under månaden. Det är en minskning från 2 118 kronor jämfört med augusti 2023, men en ökning från 2 007 jämfört med föregående månad.

Svenska företag förlorar mot utländska lågprisjättar

Att e-handelsmarknaden växer innebär dock inte en omsättningsökning i den svenska e-handeln. Fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar av utländska e-handlar, i synnerhet lågprisföretag som Shein och Temu.

I augusti månad var det 20 procent av konsumenterna som e-handlade varor från utlandet. Detta är en ökning från 17 procent jämfört med samma månad 2023.

Åtta procent av konsumenterna har handlat kläder och skor från utländska e-butiker, vilket gör detta till den vanligaste kategorin. Därefter följer sport- och fritidsutrustning (3 procent), heminredning (3 procent) och hemelektronik (2 procent).

”Direkt skadligt för den svenska e-handeln”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk handel, ser oroligt på trenden att fler e-handlar från utländska lågprisföretag. Ljungberg kallar utvecklingen för ”oroväckande” och menar att det är ”direkt skadligt för den svenska e-handeln”.

En av anledningarna bakom Ljungbergs oro är att utvecklingen slår hårt mot svenska näringsidkare. De svenska företagen kan inte, om de ens vill, konkurrera mot de kinesiska onlinejättarnas låga priser, menar han.

Enligt Ljungbergs kan de utländska företagen ofta kan erbjuda låga priser med anledning av deras ovilja att följa rådande EU-lagstiftning. Svensk handel bedriver arbete inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor, något de menar att såväl konsumenter som handelsföretag tjänar på.

Läses av andra just nu

Nyheter om Shein

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt