Det klagar flest konsumenter på
Begagnade bilar toppar konsumenternas lista på det som ledde till flest klagomål förra året, visar statistik från Sveriges Konsumenter. Fordon toppar listan med 21,5 procent och begagnade bilar står för mer än hälften av klagomålen.
Fordon toppar listan med 21,5 procent och begagnade bilar står för mer än hälften av klagomålen. Därefter handlar det om reparation och underhåll inom kategorin.
Sveriges Konsumenter hoppades att en minskning skulle ske efter att Blocket lovat bättring när en granskning av Råd & Rön 2023 visade att svartlistade bilhandlare som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kunde annonsera på säljsajten – vilket stred mot sajtens riktlinjerna.
"Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse", säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
Utöver bilar klagas det även om sådant som telefoni, vitvaror, kläder och datorer.
Tätt efter begagnade bilar är hantverkstjänster i topp, enligt statistik som landets kommunala konsumentrådgivare rapporterat in. Det är något som återkommit tidigare år och enligt en uppskattning från Konsumentverket står tjänsterna för en stor del av den samlade konsumentskadan på 40 miljarder kronor.
Köpen vi klagade mest på 2024
Fordon: 21,5 procent
Boende: 16 procent
Telekom: 9 procent
Hem och hushåll: 8 procent
Kläder, skor och accessoarer: 5 procent (kläder står för mer än hälften av ärendena)
Fritid och hobby: 5 procent (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)
Hemelektronik: 4,5 procent
Energi och värme: 4 procent
Resa: 4 procent
Hälsa och skönhet: 3,5 procent (hälsokost dominerar stort)
Källa: Sveriges Konsumenter
Källa: TT