Därför kan Volkswagens lyxmärke bli börsens nya stjärna
Tyska fordonskoncernen Volkswagens dotterbolag Lamborghini har aldrig presterat bättre. En börsnotering av den italienska sportbilstillverkaren skulle kunna synliggöra stora värden för Volkswagen. Det menar Dagens Industri i en analys.
- Lamborghini gör en rörelsevinst på 0,8 miljoner kronor per bil.
- Ferrari, en av Lamborghinis konkurrenter, är börsnoterat och har ett börsvärde på över 800 miljarder kronor.
- Volkswagens börsvärde är 570 miljarder kronor.
Enligt Dagens Industri skulle en börsnotering av Lamborghini vara ett effektivt sätt för Volkswagen att synliggöra värden inom koncernen. Trots att Lamborghini presterar starkt, är det en stor skillnad mellan dem och konkurrenten Ferrari, som haft en stark börsutveckling sedan deras notering 2015. Ferrari gör en rörelsevinst på 1,4 miljoner kronor per såld bil, medan Lamborghini ligger på 0,8 miljoner kronor per bil.
Jämförelse med Ferrari
Ferrari noterades på börsen 2015 och har sedan dess sett sitt börsvärde klättra till över 800 miljarder kronor. Dagens Industri menar att Lamborghini, som fortfarande ingår i Volkswagen-koncernen, skulle kunna följas åt genom en liknande notering. Volkswagens aktie har däremot haft en svagare utveckling, och koncernens nuvarande börsvärde är 570 miljarder kronor.
Volkswagens potential
En börsnotering av Lamborghini skulle kunna vara ett strategiskt drag för Volkswagen att frigöra och synliggöra värden inom koncernen. "En notering av Lamborghini skulle vara ett bra och välbehövligt sätt att ta fram värde ur maktbolaget Volkswagen", skriver Dagens Industri i sin slutsats. Volkswagen Group, som grundades 1937 och har sitt huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland, består av flera varumärken som Audi, Bentley, Bugatti, Commercial Vehicles, Ducati, Lamborghini, Porsche, Skoda och Volkswagen.
Hos Börskollen ser vi fram emot att följa utvecklingen kring Volkswagen och möjligheten till en börsnotering av Lamborghini. Det skulle inte bara kunna öka värdet för aktieägarna, utan också positionera Lamborghini ännu starkare på marknaden. Det återstår att se om Volkswagen väljer att följa Dagens Industris rekommendationer.