Därför är Matilda Djerf en nyhet utomlands
De anställdas arbetsmiljölarm på Djerf Avenue har väckt reaktioner utomlands. Både amerikanska och europeiska medier rapporterar om granskningen. Att influeraren Matilda Djerf väcker uppmärksamhet utomlands är ingen slump.
Att influeraren Matilda Djerf väcker uppmärksamhet utomlands är ingen slump. Hon rankas av tidningen Forbes som en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa. Hon har tre miljoner följare på Instagram och 1,5 miljoner följare på Tiktok. Sedan 2019 driver hon klädföretaget Djerf Avenue med partnern, Rasmus Johansson, som är företagets vd. Djerf Avenue erbjuder fraktalternativ till länder i hela världen.
År 2023 redovisade bolaget 268 miljoner i försäljningsintäkter, en minskning från 370 miljoner året innan.
I Aftonbladets granskning vittnar elva personer om utskällningar, nedsättande kommentarer, favorisering och dålig arbetsmiljö på Matilda Djerfs företag Djerf Avenue.
Granskningen har även nått utanför Sveriges gränser. Till exempel rapporterar BBC och The New York Times om ett inlägg som Djerf postade på Instagram.
Djerf har tidigare bett om ursäkt i ett kommentarsfält på Instagram. Under tisdagen postade hon ett längre inlägg på Instagram där hon bland annat skriver: "Under mycket stress, högt tempo och naivitet misslyckades jag att vara den ledaren och kollega jag ville vara. Och för det är jag så så ledsen".
Även amerikanska People och Buzzfeed, tyska Bild, finska Yle och Ilta-Sanomat, norska Dagbladet och belgiska HLN har rapporterat om granskningen.
Källa: TT