Då börjar Ferrari sälja sin första elbil – nya detaljer ute
Ferraris vd Benedetto Vigna har bekräftat att företagets första elbil kommer att börja säljas 2026. Nyheten har väckt stort intresse då Ferrari planerar att kombinera sin traditionella prestanda med moderna eldrivna lösningar.
- Ferraris första elbil presenteras 2025 och finns till försäljning 2026.
- Modellen kan komma att baseras på Maserati Levante-chassi.
- Produktionen sker i en ny avancerad anläggning på Maranello-campus.
Det är sajten Recharge som rapporterar om de senaste uppdateringarna från Ferrari. I en intervju med Autocar avslöjade Benedetto Vigna att Ferraris första elbil kommer att presenteras 2025 och vara tillgänglig för försäljning 2026. Produktionen av elbilen kommer att ske i den nya E-byggnaden på företagets Maranello-campus, där en avancerad produktionslinje planeras att tas i bruk i januari 2025.
Kombination av tradition och innovation
Spionbilder har visat testversioner av elbilsmodellen i modifierade Maserati Levante-chassin. Denna strategi påminner om hur Ferrari tidigare använde Maseratis SUV som bas för den första Ferrari Purosangue-prototypen, skriver Recharge. Även om det återstår att se om den slutgiltiga elbilen kommer att likna Levanten, spekuleras det i att Ferrari kan försöka efterlikna de dynamiska egenskaperna hos sina traditionella förbränningsmotorbilar genom att centrera batterierna i chassit.
En förväntad succé
Enligt Vigna förväntas elbilen tilltala både befintliga Ferrari-kunder och nya teknikintresserade bilköpare. En nyligen publicerad rapport från Reuters uppskattade att elbilen kommer att prissättas från 500,000 dollar och att en andra elmodell redan är under utveckling. Vigna kallade dessa rapporter för "en överraskning" och vägrade att bekräfta några detaljer, och tillade att priset på en bil fastställs en månad innan lansering.
Ferraris framtida modellutbud kommer att inkludera fordon med förbränningsmotorer, hybrider och elbilar. Fördelningen mellan dessa modeller kommer att avgöras av kundernas efterfrågan snarare än av försäljnings- eller produktionsmål.