Carnegie gläds över Viaplays övertagande av Champions League-rättigheterna
Carnegie uttrycker sin belåtenhet över att Viaplay nu har övertagit de kostsamma Champions League-rättigheterna från Telia. Denna förändring kan innebära att Telia förbättrar sin kostnadsdisciplin och ökar möjligheterna att sälja hela sin tv-verksamhet.
- Viaplay tar över de dyra Champions League-rättigheterna från Telia.
- Telia sparar cirka 1,1 miljarder kronor årligen.
- Ökad möjlighet för Telia att sälja sin tv-verksamhet.
Telia undviker höga kostnader
Carnegie är positivt inställda till att Viaplay nu har tagit över de kostsamma Champions League-rättigheterna från Telia. Detta innebär att Telia slipper de årliga kostnaderna som uppgick till 1,1 miljarder kronor, vilket är en betydande besparing för företaget. Carnegie anser att detta är ett tecken på Telias förbättrade kostnadsdisciplin när det gäller innehållsrättigheter.
Kommentar från Telia
Telia har själva förklarat anledningen till att de valde att inte förlänga Champions League-rättigheterna i Sverige och Finland. Kommunikationschefen Tobias Gyhlénius kommenterade till Dagens industri: “Vi har omvärderat strategin för sporträttigheter och endast kommer att investera i innehåll till prisnivåer som bidrar till en bra avkastning för verksamheten, och som passar våra lokala marknadspositioner för TV4 i Sverige och MTV Katsomo i Finland”.
Detta skriver Dagens Industri, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Aktiekursen stiger
Telias aktiekurs har stigit med 1,5 procent efter nyheten om att Viaplay tar över Champions League-rättigheterna. Hos Börskollen ser vi att denna utveckling kan vara ett positivt tecken för Telias framtida strategi och ekonomiska hälsa.