Bra slutar flyga från Bromma
Flygbolaget Bra blir underleverantör till SAS och lämnar Bromma flygplats. För resenärerna betyder det att SAS får monopol på vissa inrikeslinjer. Avtalet sträcker sig över sju års tid och är värt sex miljarder kronor.
Avtalet sträcker sig över sju års tid och är värt sex miljarder kronor. För Bra betyder det samtidigt att bolagets trafik förflyttas från Bromma till Arlanda. En majoritet av svenskt inrikesflyg kommer därmed att utgå från just Arlanda.
– Tittar du på Köpenhamn, Oslo och Amsterdam har de alla bara en flygplats. Det har inte varit bra för svensk del med två flygplatser, säger SAS vd Anko van der Werff.
Hans kollega, Bra-ägaren Per G Braathen, poängterar samtidigt att avtalet är en förutsättning för bolagets överlevnad, eftersom Bra haft ekonomiska problem under en längre tid.
– Vi har varit i två rekonstruktioner sedan pandemins utbrott och vi får det inte att fungera finansiellt. Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva flygplatsen utan vi måste koncentrera oss på Arlanda, säger han och utvecklar:
– Vi måste anpassa oss till framtiden. Det här kommer att rädda svenska jobb.
Jobb försvinner
En hel del jobb kommer dock inte att räddas. Per G Braathen uppger för TT att 60–70 medarbetare kommer att varslas, främst medarbetare som är knutna till verksamheten på Bromma.
Flygplatsen har sedan tidigare ett avtal med Stockholms stad som löper ut i slutet av 2038. Planen har varit att flygplatsen då ska vara avvecklad.
När nu Bra nu lämnar Bromma redan i december betyder det att merparten av den kommersiella flygtrafiken försvinner från flygplatsen. Kvar finns bara Finnair och en liten regional aktör, Västflyg.
– Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss, säger Per G Braathen.
Utökat linjenät
För SAS, som också har haft stora ekonomiska utmaningar och som numera har nya ägare, betyder affären att man får ett utökat linjenät. Antalet dagliga flighter till och från Göteborg utökas till exempel från sju till tio.
– Marknaden för inrikestrafik har inte fungerat så som vi önskat. Den har inte tagit fart än efter covid. Nu får vi bättre anslutningar, säger Anko van der Werff.
På vissa destinationer, exempelvis Ängelholm och Ronneby, blir dock SAS och Bra ensam aktör och får monopolstatus. Frågan är vad det betyder för framtida biljettpriser.
– Vi kommer att erbjuda olika biljettpriser och kommer nu att kunna ge fler valmöjligheter när det gäller avgångar, säger Per G Braathen.
Fakta: SAS nya linjenät
Samgåendet mellan Bra och SAS innebär fler avgångar från Arlanda enligt följande:
Visby – 8 avgångar (2 tidigare)
Göteborg – 7 (10)
Malmö – 7 (4)
Ronneby – 5 (3)
Luleå – 9 (7)
Ängelholm – 5 (4)
Umeå – 7 (6)
Källa: Tobias Österberg/TT, Johanna Ekström/TT