Böter för stressiga annonser i spelmiljö
Den nederländska konsument- och marknadsmyndigheten ACM har bötfällt amerikanska Epic Games, som bland annat ligger bakom spelet Fortnite, för annonskampanjer som utnyttjar och pressar sårbara barn att göra köp i en nätbutik som är kopplad till spelet.
Den nederländska konsument- och marknadsmyndigheten ACM har bötfällt amerikanska Epic Games, som bland annat ligger bakom spelet Fortnite, för annonskampanjer som utnyttjar och pressar sårbara barn att göra köp i en nätbutik som är kopplad till spelet.
Böterna fastställs till 1,1 miljoner euro (cirka 13 miljoner kronor).
Epic Games har överklagat beslutet, men även föreslagit flera ändringar i spelets utformning som ACM bedömt som tillräckliga.
Aggressiva formuleringar som "Get it now" och "Buy now" hör enligt ACM inte hemma i en miljö där barn finns. ACM anser även att Epic Games vilselett spelare med fiktiva nedräkningar som stressat fram köp i spelbutiken.
Källa: TT