Blockad? Inga problem för Tesla – här importeras tusentals bilar årligen
Trots en pågående blockad mot Tesla i Trelleborgs hamn fortsätter elbilstillverkaren att importera tusentals fordon via sjövägen. Hamnarbetarna har vägrat lasta och lossa Teslas bilar sedan november förra året, men transporterna fortsätter i stor skala. Detta väcker frustration bland fackföreningarna, som ser hur blockaden kringgås.
- Teslas bilar importeras via färjor från Tyskland och Polen.
- Fackets blockad hindrar inte transporterna, men gör dem ineffektiva.
- En fjärdedel, omkring 5 000 bilar, per år av teslas försäljning i Sverige anländer via hamnen.
Enligt Dagens Arbete fortsätter Tesla att använda Trelleborgs hamn som importväg för sina elbilar, trots en blockad som initierats av fackförbundet Transport. Jörgen Wärja, lokal ordförande för Transport i Trelleborg, beskriver situationen som frustrerande och menar att blockaden inte hindrar Tesla från att föra in sina bilar.
Färjorna från Tyskland och Polen
Huvuddelen av Teslabilarna anländer via TT-Lines och Stena Lines färjor från Rostock i Tyskland, men även från Swinoujscie i Polen. Jörgen Wärja bekräftar att biltransporterna sker dagligen och att det ofta handlar om flera transporter per dag.
Inga hamnarbetare hanterar bilarna, utan det är lastbilschaufförerna själva som sköter transporterna från färjorna.
Anders Gustafsson, ombudsman för Transport, hävdar dock att blockaden delvis är effektiv eftersom inga hamnarbetare hanterar bilarna, utan det är lastbilschaufförerna själva som sköter transporterna från färjorna.
Strategiska utmaningar för facket
Anders Gustafsson menar att blockaden gör det svårare för Tesla att frakta bilarna på ett optimalt sätt. Trots detta har Tesla hittat alternativa vägar, vilket skapar en svår situation för fackföreningarna.
IF Metalls vice förbundsordförande, Tomas With, uppskattar att cirka 5 000 bilar per år anländer via Trelleborgs hamn, vilket motsvarar en fjärdedel av Teslas totala importmängd till Sverige.
Fackföreningarnas fortsatta kamp
Fackföreningarna överväger ytterligare åtgärder för att förstärka blockaden, inklusive diskussioner med Seko för att undersöka möjligheterna att påverka färjetrafiken.
Men regelverket kring sjöfart och reguljär färjetrafik utgör en betydande utmaning. Jörgen Wärja uttrycker sin besvikelse över att Teslabilarna fortfarande rullar in i hamnen och ser det som förlorade arbetstillfällen för hamnarbetarna.