Biltrafiken ska minskas – ny stadsmiljözon på Södermaln införs redan i sommar
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Biltrafiken ska minskas – ny stadsmiljözon på Södermaln införs redan i sommar

Biltrafiken ska minskas – ny stadsmiljözon på Södermaln införs redan i sommar

I ett försök att minska biltrafiken och främja stadslivet introducerar Stockholm en ny stadsmiljözon på Södermalm. Fokus ligger på att omvandla parkeringsplatser till grönområden och uteserveringar, med målet att skapa en mer levande och tillgänglig stadsdel.

  • Stockholm inför en ny stadsmiljözon på Södermalm, vid Nytorget.
  • Omvandlingen inkluderar fler gågator och mindre biltrafik.
  • Parkeringsplatser ersätts med grönska och uteserveringar.

Enligt Miljöpartiet i Stockholms stad kommer en ny stadsmiljözon att införas sommaren 2025 vid Nytorget på Södermalm. Zonen syftar till att minska biltrafiken och öka tillgången till grönområden och mänskliga möten.

Stadsmiljözonens påverkan

Projektet innebär att delar av Skånegatan, Södermannagatan och Nytorgsgatan blir gångstråk året runt. Under sommaren tillkommer fler gågator på Närkesgatan, Sofiagatan och delar av Katarina Bangata och Åsögatan.

En femtedel av stockholmarnas gemensamma gator består av bilparkeringar. Vi vill skapa en stad som har större plats för promenader, cykelturer och mänskliga möten. Då måste vi våga bryta biltrafikens järngrepp om Stockholm. Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Cirka 260 parkeringsplatser omvandlas till grönområden och uteserveringar sommartid, varav 120 återgår till parkering under vintern. Behovet av parkeringsplatser minskar på sommaren, medan efterfrågan på uteserveringar ökar.

Källa: Stockholms stad. 

Enkäter visar stöd för förändring

Enligt enkäter utförda i området är 80 procent av allmänheten och 83 procent av företagarna positiva till förändringen. Förändringen anses även gynna företagen där 66 procent av företagarna i området säger att omvandlingen skulle gynna deras verksamhet.

Stadsmiljözonen i Gamla stan har blivit ett skyltfönster för en härligare stad, som gör att fler vill minska biltrafiken i sina kvarter. Södermalmsborna vill ha folkmyller, barhäng och grönska, snarare än parkeringar. Nu har de äntligen fått gehör. Lars Strömgren (MP).

Framtida planer för stadsmiljözoner

Stadsmiljözonerna syftar som sagt inte endast till att minska biltrafiken utan också till att främja stadslivet, vilket inte ska omväxlas med miljözonerna som endast begränsar bilar med höga utsläpp. På den fronten planerar Stockholm att införa en miljözon klass 3 i City under våren 2025.

Nyhetsbrev