Biltillverkare satsar på billigare elbilar – detta är på gång
För att möta den sviktande efterfrågan och konkurrensen från kinesiska tillverkare, gör många bilföretag en strategisk omvändning mot mindre och billigare elbilar. Elbilsmarknaden har stagnerat, vilket har fått tillverkarna att utveckla prisvärda alternativ med målet att öka försäljningen igen.
Detta konstaterar Smålandsposten som gör en djupdykning på elbilsmarknaden. Flera biltillverkare har på senare tid meddelat planer på att lansera nya, mer prisvärda elbilmodeller, skriver tidningen.
- Flera biltillverkare satsar på elbilar under 25 000 euro
- Billigare batterier och mindre elbilar ses som lösningen
- Kinesiska och europeiska tillverkare går i täten
Ökad konkurrens och strategiska omställningar
Tillväxten för elbilar har planat ut, med en andel av nybilsregistreringarna på cirka 30 procent i maj, jämfört med 41 procent samma månad 2023. För att möta denna utmaning har flera tillverkare börjat utveckla billigare elbilar. En stor del av kostnaden för elbilar är batteriet, som kan utgöra upp till 40 procent av den totala kostnaden. Mindre elbilar med mindre och billigare batterier ses därför som en möjlig lösning.
Renaults vd Luca de Meo påpekade nyligen att lägre priser är lättare att uppnå med mindre elbilar, skriver Smålandsposten. Även Ford har gått in för att skapa en lågkostnadsplattform för elbilar, och kinesiska Nio lanserar ett lågprismärke vid namn Olvo, med priser runt 30 000 dollar.
Europas biljättar följer efter
Även europeiska tillverkare som Volkswagen har visioner för billigare elbilar. Företaget planerar att lansera två nya modeller, ID.2 All och ID.1, med priser under 25 000 euro respektive 20 000 euro de kommande åren. Thomas Schäfer, vd för Volkswagen, betonade att framtiden för elektrisk mobilitet kräver attraktiva och prisvärda bilar.
Andra europeiska tillverkare som Citroën, Skoda och Renault har också planer för prisvärda elbilar med lanseringsdatum inom de närmaste åren. Citroën ëC3, till exempel, erbjuder en räckvidd på 32 mil och en prislapp på 23 300 euro, medan Skoda Epiq riktar in sig på en prisklass runt 25 000 euro.
Vi på Börskollen följer denna utveckling noggrant och ser fram emot att rapportera om hur dessa strategiska satsningar kommer att påverka både marknaden och konsumenterna.