Biljätten utvecklar försäljningsplattform för fordonsmjukvara

Amerikanska biljätten General Motors samarbetar med teknikföretagen Magna och Wipro för att skapa en digital försäljningsplattform för fordonsmjukvara. Plattformen, kallad SDVerse, syftar till att koppla samman köpare och säljare av mjukvara för fordon. Transaktionen förväntas slutföras i mars.
- General Motors samarbetar med Magna och Wipro för att utveckla försäljningsplattformen SDVerse för fordonsmjukvara.
- Wipro har investerat 5,85 miljoner dollar i projektet, vilket ger företaget en ägarandel av 27 procent. General Motors äger 46 procent och Magna 27 procent.
- Marknaden för programvara för fordonsindustrin förväntas fördubblas under detta årtionde, enligt Harmeet Chauhan på Wipro.
Enligt ett pressmeddelande kommer SDVerse att fungera som en digital plattform som kopplar samman köpare och säljare av fordonsmjukvara. Wipro har investerat 5,85 miljoner dollar i projektet, vilket ger företaget en ägarandel av 27 procent. General Motors kommer att äga 46 procent och Magna kommer att inneha resterande 27 procent av ägandet.
En växande marknad för fordonsmjukvara
Harmeet Chauhan, global chef för Wipro Engineering Edge, förutspår en stark tillväxt inom marknaden för fordonsmjukvara under detta årtionde. Enligt Chauhan kan tillväxten överträffa utvecklingen av talangpooler inom programvaruutveckling. Detta tyder på en växande efterfrågan på mjukvara för fordon och en möjlig brist på kvalificerade utvecklare.
Detta rapporterar nyhetsbyrån Finwire om.
Prenumerationsmodell för SDVerse
Inom Börskollen följer vi med intresse utvecklingen av SDVerse, speciellt då plattformen planerar att följa en årlig prenumerationsmodell istället för att ta ut avgifter för köp och försäljning. Inga specifika intäktsmål har än så länge kommunicerats för plattformen.