Biljätten backar – klassiska sportbilsmärket får ny chans
Efter tidigare hot om avveckling backar nu Stellantis och lovar att behålla Maserati. Biljätten upprepar sitt engagemang för det italienska lyxmärket, trots ekonomiska svårigheter och minskad försäljning.
- Stellantis ger Maserati fortsatt förtroende trots tidigare hot.
- Maserati har halverat sin försäljning det senaste halvåret.
- Stellantis äger flera andra bilmärken, inklusive Lancia och Jeep.
Biljätten Stellantis har bestämt sig för att behålla Maserati trots tidigare hot om att avveckla märket, rapporterar motorsajten Carup. Maserati, som har haft ekonomiska problem och halverat sin försäljning det senaste halvåret, får nu en ny chans att bevisa sitt värde under Stellantis paraply.
Stellantis bekräftar sitt engagemang
Stellantis VD, Carlos Tavares, har tidigare varit tydlig med att koncernen inte har råd att behålla varumärken som inte är lönsamma, skriver Carup. Vid ett tillfälle uttalade han sig om Maserati och sa: "Vi har inte råd med varumärken som inte tjänar pengar." Trots detta har Stellantis nu ändrat sitt ställningstagande och uttrycker ett "orubbligt engagemang för Maseratis ljusa framtid" i ett nytt uttalande.
Bakgrund och framtid
Maserati är ett av 14 märken som ingår i Stellantis portfölj, där även kända namn som Lancia, DS, Jeep, Dodge, Chrysler, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo och Opel finns med.
Vi på Börskollen noterar att Stellantis nu verkar ha en långsiktig plan för Maserati, trots den osäkra situationen. Analytiker har tidigare föreslagit att Maserati borde säljas, medan andra mindre lönsamma märken som Lancia och DS kunde hotas av skrotning. Det återstår att se hur denna nya strategi kommer att påverka Maseratis framtid och om varumärket kan återfå sin forna glans.