Bilbranschen granskas inför 3G-nedsläckning – oklart vilka modeller som drabbas
Bilhandlare och tillverkare bryter mot lagen genom att inte informera kunder om att vissa bilars 2G- och 3G-uppkopplingar snart slutar fungera. Det rapporterar motorsajten Carup. Konsumentverket granskar nu branschen, där aktörerna skyller problemet på varandra. Trots att frågan varit känd länge har ingen officiell lista över drabbade modeller publicerats. MRF och Mobility Sweden står i centrum för debatten.
- Bilhandlare riskerar att bryta mot marknadsföringslagen.
- Konsumentverket granskar bristande information från bilbranschen.
- MRF och Mobility Sweden söker lösningar men skyller på varandra.
Konsumentverket inleder granskning
Enligt Carup har bilhandlare och tillverkare inte informerat kunder om att vissa bilmodellers 2G- och 3G-uppkopplingar snart upphör att fungera, vilket strider mot marknadsföringslagen. Konsumentverket har därför inlett en granskning av hur branschen hanterar informationen till bilköparna.
De svenska 2G- och 3G-näten håller på att släckas ner. 2027 kommer Telias sista nät att släckas och då kommer över 800 000 svenska bilar att tappa kontakten med näten, enligt Carup.
Oenighet mellan branschorganisationer
Branschorganisationen MRF medger att bilhandeln borde ge bättre information men skyller på Mobility Sweden, som ansvarar för bilmärkenas och importörernas intressen i Sverige. MRF har bett om information från tillverkarna men mötts av svalt intresse. David Norrbohm från MRF säger till Carup att de delar Konsumentverkets syn och försöker nu få till ett branschgemensamt möte för att lösa situationen.
Mobility Swedens ansvar
Mobility Sweden hävdar att ansvaret ligger på varje enskild biltillverkare att informera kunderna. Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, säger att inget gemensamt initiativ för att lista drabbade modeller kommer att ske, och att det är upp till varje bilmärke att presentera dessa listor på sina hemsidor. Trots detta har inga klara svar getts om när denna information kommer att bli tillgänglig för bilköparna.
En skrivelse från Mobility Sweden till Trafikanalys visar att även myndigheten har haft svårt att få svar från biltillverkarna, vilket antyder att omfattningen av problemet med 3G-nedsläckningen hemlighålls.