Bilägarna: Vi behöver inte längre räckvidd på elbilar
En undersökning utförd av Kantar Sifo för Kvdbil visar att svenskarnas räckviddskrav på elbilar har förblivit detsamma under de senaste tre åren, trots stora tekniska framsteg. Sex av tio svenskar anser fortfarande att 50 mils räckvidd är tillräckligt, trots att flera nya modeller nu kan köra längre sträckor på en enda laddning.
- Enligt undersökningen anser 58 procent av svenskarna att 50 mils räckvidd är tillräckligt för deras behov.
- Elbilar har blivit mer vanliga och tekniken mer välkänd, vilket kan ha bidragit till att räckviddskraven inte har ökat.
- 25 procent av svenskarna anser att en räckvidd på 50 mil inte är tillräckligt och kräver 60 mil eller mer.
Stabil inställning till räckvidd
Trots att räckvidden för elbilar stadigt har förbättrats, har svenskarnas räckviddskrav inte förändrats nämnvärt. För drygt var sjätte person går gränsen redan vid 30 mil, också det en siffra som varit relativt konstant.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, påpekar att den ökade tillgängligheten av laddstationer och möjligheten att ladda bilen hemma kan ha bidragit till denna stabilitet.
Andrahandsmarknadens skifte
Utvecklingen har även påverkat andrahandsmarknaden. Enligt Odsberg innebär detta att konsumenter inte längre behöver kompromissa med prestanda eller teknik när de väljer en äldre elbil. Detta är en positiv utveckling för konsumenterna, menar han.
Varierande krav beroende på bilägande
Undersökningen visar att de som redan kör elbilar har de lägsta kraven på räckvidd. Bland de som kör bensinbilar är siffran 59 procent, medan den för de som kör dieselbilar ligger på 54 procent.
Men en fjärdedel av svenskarna (25 %) anser att en räckvidd på 50 mil inte är tillräckligt. För dem krävs det 60 mil eller mer för att det ska vara acceptabelt.
Vi på Börskollen är intresserade av att se hur dessa krav och uppfattningar kan komma att förändras med fortsatt teknisk utveckling och ökad tillgänglighet av elbilar på marknaden. Vi kan konstatera att det är andra parametrar så som t.ex pris som styr om man ska gå över till en elbil idag, och inte argumentet "elbilar kommer inte rillräckligt långt på en laddning".
Så här svarar svenskarna
Så här svarar svenskarna på frågan: Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?.
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1316 personer i åldern 18-79 år, varav 1055 med tillgång till bil.
Räckvidd | Resultat 2024 | Resultat 2021 |
---|---|---|
100 km | 0 % | 1 % |
200 km | 4 % | 6 % |
300 km | 13 % | 12 % |
400 km | 17 % | 15 % |
500 km | 24 % | 24 % |
600 km | 11 % | 10 % |
700 km | 6 % | 6 % |
800 km | 3 % | 3 % |
900 km | 1 % | 1 % |
1000 km | 4 % | 5 % |
Vet ej | 18 % | 16 % |