Bilägare kan andas ut – Sverige slipper bränslechock
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Bilägare kan andas ut – Sverige slipper bränslechock

Bilägare kan andas ut – Sverige slipper bränslechock

Utsläppen från den svenska vägtrafiken har ökat markant, men Sverige ser ut att klara sig utan en kraftig höjning av reduktionsplikten – något som är goda nyheter när det gäller bränslepriserna. Det verkar åtminstone inte behövas någon chockhöjning för att nå EU-målet, rapporterar Carup.

  • Vägtrafikens utsläpp ökade med 18 procent under 2024.
  • Reduktionsplikten sänktes kraftigt i början av 2024.
  • Sverige behöver ingen chockhöjning för att nå EU:s mål.

Enligt Carup rapporterar Trafikverket att vägtrafikens koldioxidutsläpp steg med 18 procent under 2024, trots ökningen av elbilar. Men trots detta verkar alltså Sverige kunna undvika en chockhöjning av reduktionsplikten.

Reduktionsplikten och dess påverkan

I början av 2024 reducerades reduktionsplikten till sex procent vilket minskade andelen biodrivmedel i bensin och diesel. Detta bidrog till att vägtrafikens utsläpp ökade, men samtidigt undviks kraftiga höjningar av bränslepriserna.

Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, säger till Carup:

”Det kommer inte behövas en chockhöjning av reduktionsplikten för att nå EU:s ESR-mål. Men för att nå det nationella målet på 70 procents minskning skulle det behövas en chockhöjning”.

EU:s klimatmål inom räckhåll

Sverige står inför utmaningen att nå EU:s klimatmål, men enligt Trafikverket är detta möjligt med hjälp av EU:s flexibla mekanismer inom utsläppshandelssystem och en fortsatt satsning på elektrifiering.

En mindre höjning av reduktionsplikten kan dock behövas för att säkerställa att målet nås. En höjning till 10 procent från den 1 juli är också planerad.

Framtida utsläppsavgifter

Även om Sverige ser ut att klara sig utan chockhöjda bränslepriser, kan framtida utsläppsavgifter från EU:s ETS2 påverka bränslepriserna från 2027. Regeringen utvärderar nu det nationella målet för att minska utsläppen med 70 procent till 2030, vilket kan påverka framtida beslut.

Flera faktorer pekar på låga drivmedelspriser

Samtidigt talar en rad faktorer för ytterligare sänkningar av drivmedelspriserna, rapporterar Dagens PS. Prisras på oljan möjliggör ännu billigare bensin- och dieselpriser i Sverige. Dessutom har kronan stärkts mot dollarn, vilket också är faktorer som talar för prispress på svenskt drivmedel.

Nyhetsbrev