Bästa banken 2024? Färsk undersökning listar bankerna svenskarna är mest nöjda med
Svenska bankkunder är mer nöjda än på ett decennium, enligt en stor studie från SKI. En rad faktorer, däribland sjunkande inflation och räntor samt förbättrade digitala tjänster, bidrar till denna positiva trend. Sparbankerna toppar listan av nöjda privatkunder – men faktum är att ökningen i nöjdhet drivs av storbankerna, där det också finns en vinnare. Samtidigt finns det fortfarande utrymme för förbättring, särskilt inom AI-tjänster och hållbarhetsarbete.
- Positiv trend i kundnöjdhet för första gången på tio år
- Sparbankerna och Handelsbanken får högst betyg
- Utvecklingspotential inom AI-tjänster och hållbarhet
Banker och kanske framför allt storbanker brukar ofta förknippas med missnöjda kunder. På något sätt skor sig bankerna alltid på sina enskilda och minsta kunder, brukar det heta. Men faktum är att nöjdheten hos bankkunderna går upp och befinner sig på ovanligt höga nivåer.
Faktorer bakom nöjdheten
Kundnöjdheten inom den svenska banksektorn har stigit till nivåer som inte setts på flera år, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) Bank 2024. Förbättrade digitala tjänster, sjunkande räntor och inflation samt stärkt hantering av bedrägerier har bidragit till ökningen. Enligt Johan Parmler, vd på SKI, är det oväntat nog storbankerna som drivit upp betygen.
Privatkunderna rankar Sparbankerna högst, därefter Länsförsäkringar Bank följt av ICA Banken och Skandia som får samma betyg av sina kunder. Ändå är det storbankernas betyg som ligger bakom branschens uppgång. Det är nämligen dessa som förbättrat sin kundnöjdhet allra mest under det senaste året.
Bäst betyg bland de stora får Handelsbanken. Bäst relativ förbättring noteras hos Nordea. Spridningen är dock liten och ingen klassisk “storbank” får under index 65, vilket betyder att samtliga, med marginal, har en kundnöjdhet på godkänd nivå.
Det går dock att anmärka på att samtliga av storbankerna utom Handelsbanken ligger under branschens snitt, som för året landade på 69.
Bästa banken 2024: Bankerna som kunderna är mest nöjda med
Plats | Bank | Kundnöjdhet 0-100 |
---|---|---|
1 | Sparbankerna | 75,1 |
2 | Länsförsäkringar Bank | 73,3 |
3 | ICA Banken | 72,5 |
4 | Skandia | 72,5 |
5 | Handelsbanken | 69,9 |
6 | Danske Bank | 69,6 |
7 | Nordea | 68,5 |
8 | SEB | 67,5 |
9 | Swedbank | 66,8 |
10 | Övriga banker | 65,4 |
Källa: Svenskt Kvalitetsindex Bank 2024
Läs mer: Om du vill fördjupa dig ytterligare och läsa mer om bästa banken inom kategorier som företagande, bolån och sparande rekommenderar vi vår stora guide Bästa banken.
Skillnader mellan kundgrupper
Trots den generella ökningen av nöjdheten finns det skillnader mellan olika kundgrupper. Mindre företag och kunder med begränsade resurser är mer kritiska jämfört med större företagskunder och privatkunder med lån och sparande. Hållbarhet blir allt viktigare, särskilt för stora företagskunder, men är ännu inget huvudfokus för alla.
AI och digitala tjänster
Digitala tjänster är nu en självklarhet för svenska bankkunder, men det finns fortfarande brister i de AI-tjänster som erbjuds. Enligt Johan Parmler upplever kunderna att dessa tjänster inte möter deras behov och istället skapar frustration. Det finns ett gap mellan vad som utlovas och vad som faktiskt levereras.
AI-assistenterna som flera banker implementerat skapar överlag missnöje bland kunder och löser sällan kundernas problem, visar studien.
Banker får godkänt för hantering av bedrägerier
En intressant aspekt i undersökningen rör de så uppmärksammade bedrägerierna, där bankerna får godkänt för hur sådana situationer hanteras. En av tio bankkunder har blivit utsatt för någon form av bedrägeri.
Samtidigt framkommer att många kunder upplever en bristande kunskap om hur de bör agera vid ett bedrägeriförsök. Detta är ett område som behöver adresseras framåt, där bankerna spelar en nyckelroll i att stärka information och utbildning för att öka kundernas trygghet.
Andra undersökningar – Handelsbanken och Skandia lyfts fram
Enligt en annan undersökning från 2023, Global Finance ranking, som omfattar över 500 banker i hela världen är Handelsbanken den säkraste kommersiella banken i Europa.
Handelsbanken har också utsetts till ”Årets bank i Sverige” av Financial Times tidskrift The Banker, som bevakar den internationella banksektorn. Handelsbanken får utmärkelsen för sitt hållbarhetsarbete och sin stabila lönsamhet.
Skandiabanken belönades av Privata Affärer med titeln "Årets Bank" tre år i rad 1998, 1999 och år 2000 och 2023 var det åter dags. Bakom juryns val ligger bankens tydliga avsikt att hålla boräntorna låga och prissättningsmodellen transparent.
Banken med lägsta bolåneräntan idag?
I listan nedan från jämförelsesajten Compricer kan du enkelt jämföra bolåneräntor för att hitta banken med den lägsta bolåneräntan just nu. Den här listan uppdateras löpande per automatik.
Du kan enkelt klicka dig vidare till varje bank/långivare för att läsa mer eller ansöka om lånelöfte och bolån.
Innehåller annonslänkar till Compricer.
Bästa banken för företagare?
Företagskunderna når nivåer som inte setts på flera år, konstateras i samma studie från SKI. Här är det tätt mellan aktörerna, men även här ståtar Sparbankerna i topp. I det här segmentet går de stora bankerna starkt och här hamnar Handelsbanken och Nordea, som får samma betyg av sina kunder, strax efter Sparbankerna.