Banken varnar: Svenska bilhandlare riskerar konkurs – boven är elbilar
Fallande priser på elbilar hotar att orsaka stora förluster och möjliga konkurser för svenska bilhandlare och leasingbolag, varnar Danske Finans. Bolaget beskriver situationen som en "tickande bomb" där de återlämnade elbilarnas värde ofta är lägre än restvärdet efter leasingavbetalningar, vilket kan leda till tiotusentals kronor i förluster per bil.
- Priserna på elbilar har fallit, vilket kan leda till stora förluster för bilhandlare och leasingbolag.
- Bilhandlare och leasingbolag riskerar konkurs på grund av lägre restvärde än förväntat på återlämnade elbilar.
- Problemet förväntas fortsätta så länge priset på begagnade elbilar fortsätter att sjunka.
Enligt Niels Jörgen Larsen, chef för Danske Finans, är det främst bilhandlare med hög exponering i förhållande till eget kapital som riskerar att drabbas hårt.
När elbilarna leasades ut för tre år sedan antog man att restvärdena skulle ligga på 55-60 procent. Nu ligger de snarare på 50-55 procent, vilket innebär att varje återlämnad bil kan innebära en förlust i tiotusentals-kronorsklassen.
Bilhandlare drabbade
En av bilhandlarna som redan drabbats är Auto Lounge, som gick i konkurs i februari. Bolaget omsatte för 486 miljoner vid tidpunkten för konkursen. Även en till bilhandlare, Invest Auto Sweden, finns med på över konkurser i närtid som vi skrivit om tidigare.
Det är framförallt elbilarna som drabbas av denna situation, medan bensin- och dieselbilar fortfarande håller uppe sitt andrahandsvärde och ger vinst vid återlämning. Hur hårt det slår beror på vilken mix av bilar handlaren har i sin portfölj skriver Carup.
Risken ligger ofta hos leasingbolagen
De handlare som valt att själva ta risken för restvärdet drabbas hårdast. Dock är det långt ifrån alla handlare som tagit denna risk, ofta ligger den istället på leasingbolaget. De större handlarna kan göra stora förluster, men Larsen tror inte att de riskerar konkurs.
Vi på Börskollen tror att problemet kommer att fortsätta så länge priset på begagnade elbilar fortsätter att sjunka. Detta sker ju bland annat iom teknikutveckling och effektivitsering i produktionen i branschen. Vilket leder till allt lägre priser på bilarna och därav en större skillnad i förväntat och realt restvärde.
Enligt Larsen kommer det att nå botten när köparna är övertygade om att vi nått botten och de kan köra lika billigt med en elbil som med en förbränningsbil, även med den förväntade värdeminskningen inräknad.