Banken höjer värdet för utbildningsappen efter stark rapport
Penser Access by Carnegie har justerat upp det motiverade värdet för utbildningsappen Albert till 6-8 kronor från tidigare 4-7 kronor. Justeringen bygger på en stark Q2-rapport och höjda estimat. Bolagets åtgärdsprogram visar positiva resultat samtidigt som intäkterna överträffat förväntningarna.
- Motiverat värde för Albert höjs till 6-8 kronor.
- Starka B2B-intäkter och stabiliserade B2C-intäkter.
- Positiv ebitda förväntas nästa år.
Enligt en uppdatering från Finwire höjer Penser Access by Carnegie sitt motiverade värde för utbildningsappen Albert till 6-8 kronor, en ökning från tidigare 4-7 kronor. Uppdateringen kommer efter en stark Q2-rapport som visar att bolagets åtgärdsprogram börjar ge resultat. De höjda estimaten bygger också på ett bättre än väntat utfall.
Stabila intäktsströmmar
Intäkterna för bolaget har justerats upp med i genomsnitt 6,8 procent. Penser bedömer att B2C-intäkterna kommer att bottna ut under Q4, vilket beror på en stabilisering av kundstocken. För B2B-intäkterna räknar de med att det starka momentum som observerats under kvartalet kommer att fortsätta året ut.
"Vi bedömer att B2C-intäkterna kommer bottna i Q4 givet utvecklingen under året och att kundstocken nu stabiliserats. För B2B-intäkterna räknar vi med ska fortsätta året ut i det starka momentum vi sett i kvartalet," skriver Penser.
Förbättrad lönsamhet framöver
För ebitda höjs estimaten i genomsnitt med 2,9 miljoner kronor för åren 2025-2026. Albert har satt målet att nå positiv ebitda nästa år och ett positivt kassaflöde år 2026. Penser är optimistiska om bolagets framtid och bedömer att det starka momentum som B2B-verksamheten visat, i kombination med att B2C-segmentet bottnar ur under resten av året, kommer att leda till en successiv förbättring av lönsamheten under prognosperioden.
"Vi bedömer att det starka momentum bolaget visat i B2B-verksamheten i kombination med att B2C-segmentet bottnar ur under resterande del av året kommer leda till en successiv förbättring av lönsamheten under prognosperioden," skriver Penser.
Vi på Börskollen har noterat att eEducation Albert fortsätter sin positiva utveckling och det är uppenbart att bolaget gör framsteg inom både den tekniska och utbildningsmässiga sektorn. Med en app-baserad lärplattform för barn mellan 3 och 16 år, strävar Albert efter att ge varje barn i Europa en anpassad utbildningsupplevelse. Företaget, som grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Göteborg, erbjuder digitala utbildningstjänster genom prenumerationer. Vid senaste mätningen hade Albert 1707 ägare hos Avanza och 102 ägare hos Nordnet.