Bakslag för tekniken och bilar utan blinkersspak – nya regler på väg

I takt med att teknologin utvecklas blir bilar allt säkrare och mer effektiva. Men det finns förändringar inom bilindustrin som fått kritik, som ökningen av pekskärmskontroller för funktioner som tidigare hade fysiska knappar och reglage. Europeiska New Car Assessment Programme (Euro NCAP) har uttryckt oro över denna trend och förespråkar att vissa grundläggande funktioner återgår till att ha fysiska kontroller.
- Euro NCAP anser att överanvändningen av pekskärmar i bilar ökar risken för distraktion hos förarna.
- Organisationen förespråkar att bilindustrin återgår till fysiska kontroller för viktiga funktioner.
- Trots att Euro NCAP inte har lagstiftningsmakt kan deras säkerhetsbetyg påverka biltillverkares beslut.
Matthew Avery, Euro NCAP:s direktör för strategisk utveckling, uttryckte att överanvändningen av pekskärmar är ett branschövergripande problem. Detta eftersom nästan alla fordonstillverkare har flyttat centrala kontroller till pekskärmar, vilket tvingar förarna att ta ögonen från vägen och ökar risken för olyckor.
Främjande av säkrare körning
Enligt Avery kommer kommande Euro NCAP-tester, som planeras att genomföras 2026, att uppmuntra producenter att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt. Detta skulle begränsa tiden förare tillbringar med att titta bort från vägen och därmed främja säkrare körning.
Detta rapporterar arstechnica om.
Anpassning till nya riktlinjer – utmaning för billtillverkare
Euro NCAP insisterar inte på att varje funktion ska ha sin egen knapp eller reglage, men organisationen vill se fysiska kontroller för blinkers, varningsljus, vindrutetorkare, tutan och eventuella SOS-funktioner. Detta kan innebära en utmaning för företag som Tesla som nyligen ersatt en del fysiska reglage så som t.ex blinkersspaken med "haptiska" knappar på ratten.
Även om Euro NCAP inte är en regeringsregulator och saknar befogenhet att kräva att biltillverkare använder fysiska kontroller, kan deras säkerhetsbetyg vara en stark försäljningspunkt. Vi fortsätter följa denna utveckling för att se hur branschen kommer att anpassa sig till dessa nya riktlinjer.