Attraktivt köpläge i friluftsbolaget – för den som är långsiktig
Enligt Ulf Petersson, analytiker på Dagens Industri, är det nu en bra tid för långsiktiga investerare att investera i friluftsbolaget Fenix Outdoor. Trots att företagets fjärde kvartalsrapport visade på ett betydande bakslag och att kortsiktig osäkerhet fortfarande råder, tror Petersson att aktiens nuvarande låga pris gör den till en attraktiv investering på sikt.
- Fenix Outdoors fjärde kvartalsrapport visade på ett betydande bakslag, vilket har lett till en kraftig prissänkning på aktierna.
- Trots den nuvarande osäkerheten tror analytiker Ulf Petersson att det låga aktiepriset gör Fenix Outdoor till en attraktiv investering för långsiktiga investerare.
Företagets starka varumärke och prisstrategi kan gynna det på lång sikt
Petersson förklarar att Fenix Outdoor värnar mycket om sitt varumärke, vilket har gjort det svårt att hitta nedsatta priser på deras Fjällrävenkläder och produkter, även under det senaste rea-tunga kvartalet. Han tror att denna prisstrategi kommer att gynna företaget på lång sikt, trots att det för närvarande leder till låg försäljning och höga lager.
Detta skriver Dagens Industri, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Aktien har sjunkit, men framtiden ser ljus ut
Fenix Outdoor-aktien faller idag kraftigt efter sin bokslutsrapport, men trots detta tror Petersson att aktien kommer att visa sig vara en god investering för de som är villiga att vänta ut den kortsiktiga osäkerheten och fokusera på företagets starka långsiktiga potential.
Om Fenix Outdoor
Fenix Outdoor är ett bolag från Sverige och listat på Large Cap. Bolaget verkar inom sektorn Sällanköpsvaror och aktien har 5162st ägare hos Avanza samt 1347st ägare hos Nordnet vid senaste mätningen.
Fenix Outdoor International är verksamma inom detaljhandeln. Koncernen är fokuserad mot produkter för natur och friluftsliv. Verksamheten är i huvudsak baserad på grossistförsäljning av produkter med det egna varumärket Fjällräven, men i utbudet finns även andra varumärken till förfogande. Under 2001 förvärvades detaljhandelskedjan Naturkompaniet med ett brett utbud av kläder och accessoarer. Huvudkontoret ligger i Zug, Schweiz.