Apple och Netflix inkluderar annonser på sina plattformar - är annonser nödvändiga?
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Artikel

Nyheter Börskollen

Apple och Netflix inkluderar annonser på sina plattformar - är annonser nödvändiga?

Apple

Digitaliseringen har inneburit att våra liv är för evigt förändrade. Tack vare den teknologiska utvecklingen är människor ständigt uppkopplade till internet via sina mobiltelefoner och läsplattor. Storföretag som Apple och Netflix har länge erbjudit sina tjänster via abonnemang men har nu meddelat att man kommer införa annonser. I denna artikel tittar vi närmare på om dessa annonser är nödvändiga och varför man väljer att införa dem.

Digitalisering och streaming

Digitaliseringen har förändrat samhället i grunden och människor använder idag digitala lösningar för de flesta vardagssysslor. Den synligaste effekten av digitaliseringen är hur folk använder sin mobiltelefon. Mobiltelefonen har sitt ursprung från tidigt 1980-tal men på den tiden kunde man enbart ringa med enheten, idag ser situationen helt annorlunda ut då människor är ständigt uppkopplade till internet via sina smartphones.

Denna utveckling har haft en stor påverkan på de flesta branscher, däribland underhållningsbranschen och diverse streamingtjänster. Netflix är fortfarande ohotad etta som världens största streamingplattform och tack vare dagens teknik kan man titta på företagets tjänster direkt i mobilen eller på läsplattan.

Digitaliseringen har även haft stor påverkan på andra branscher som bland annat online casino-industrin som satsat stora resurser på att möta den digitala efterfråga som finns från den moderna konsumenten. Etablerade verksamheter som Mr Green Casino kan idag erbjuda en stark digital närvaro med lättnavigerad hemsida och ett enormt utbud av klassiska och högkvalitativa casinospel.

Varför är annonser nödvändiga?

Apple är ett av världens absolut största företag med en omsättning på 275 miljarder amerikanska dollar. Företagets annonser kommer för närvarande från Apple News och Apple Stocks samt reklamfilmer. Apple har meddelat att man kommer öka denna satsning på annonser och planerar att öka annonsintäkterna från 4 miljarder dollar till 10 miljarder.

Apples VD för annonsavdelningen, Todd Teresi, berättar att annonser nu även kommer förekomma i appar som Maps, Apple Books och Apple Podcasts. Apple kommer även erbjuda företag att annonsera i App Store. Företaget har redan nu fått kritik från sina användare att en överdriven annonsering kommer försämra användarupplevelsen men företaget har försäkrat konsumenterna att upplevelsen inte kommer bli lidande samtidigt som att intäkterna kommer möjliggöra framtida satsningar från Apple.

Netflix ändrar uppfattning om annonser

Netflix är ett av världens största börsnoterade underhållningsföretag med en omsättning om cirka 30 miljarder amerikanska dollar. Förra året hade Netflix över 215 miljoner användare världen över och cirka 60 procent av de svenska internetanvändarna använder tjänsten. Netflix har länge stoltserat med att erbjuda sin tjänst utan reklam och har i stället erbjudit månadsabonnemang till sina konsumenter. I år meddelande man dock att man ändrat uppfattning och att man kommer samarbeta med Microsoft för att skapa sitt reklamfinansierade erbjudande.

Netflix kommer erbjuda ett nytt och billigare abonnemang som kommer innehålla annonser. Existerande abonnemang kommer fortfarande att finnas och skälet till att man väljer att satsa på annonser är att Netflix för första gången har börjat tappa användare. Med denna satsning tror företagets ledning att man kommer kunna attrahera nya konsumenter att använda tjänsten. Apples streamingtjänst Apple TV+ kommer även göra en liknande satsning där det blir billigare att nyttja tjänsten men att den kommer innehålla reklam.

Sammanfattning

Digitaliseringen har förändrat samhället ur många olika perspektiv, däribland hur människor konsumerar underhållning. Idag erbjuder stora underhållningsleverantörer som Apple och Netflix moderna digitala lösningar som går att titta på direkt i mobilen eller läsplattan.

Att inneha ett månadsabonnemang hos leverantörerna var länge melodin men numera har företagen valt att satsa på billigare alternativ men som innehåller reklam och annonser. Denna utveckling beror på att konkurrenssituationen på streamingmarknaden har hårdnat, där bland annat Netflix för första gången har tappat tittare. Med annonsfinansierade alternativ hoppas företagen kunna locka till sig nya konsumenter och förbli ledande på marknaden.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt