Ännu inte deklarerat? Här är bästa sista minuten-tipsen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Ännu inte deklarerat? Här är bästa sista minuten-tipsen

Ännu inte deklarerat? Här är bästa sista minuten-tipsen

Med bara dagar kvar tills deklarationen ska vara inlämnad, är det fortfarande 2,4 miljoner svenskar som ännu inte har deklarerat. Som en hjälp på traven går Skatteverket nu ut med en handfull tips för att förenkla processen, särskilt för dem som överväger att deklarera digitalt.

  • Fördelar med att deklarera digitalt.
  • Viktiga datum och tidsfrister att hålla koll på.
  • Hjälptjänster för specifika deklarationsbehov.

Deklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj. För dem som fortfarande överväger hur de ska deklarera, rekommenderar Skatteverkets experter att använda den digitala tjänsten för att få bästa möjliga hjälp och undvika vanliga misstag. Det skriver myndigheten i ett utskick.

Fördelarna med att deklarera digitalt

En av de största fördelarna med att deklarera digitalt är att många uppgifter redan är ifyllda, vilket minskar risken för fel.

Dessutom kan man anmäla sitt bankkonto för att få skatteåterbäringen direkt utbetald. Skatteverkets tjänster ger även stöd för att göra ändringar eller tillägg i deklarationen.

Mitt allra bästa tips är att deklarera digitalt, då får du också en kvittens på att deklarationen är lämnad. Den som bara ska godkänna kan enkelt göra det genom att sms:a, ringa eller använda Skatteverkets e-tjänst eller app. Den som ska göra ändringar eller tillägg får mycket hjälp i Skatteverkets e-tjänst

Jan Janowski, deklarationsexpert, Skatteverket

Viktiga datum att minnas

För dem som väljer att deklarera på papper är det viktigt att posta deklarationen senast den 24 april för att säkerställa att den kommer fram i tid. Det finns också möjlighet att lämna in deklarationen i Skatteverkets tillfälliga deklarationslådor, som är öppna dygnet runt på 39 orter i Sverige.

Hjälptjänster för speciella behov

För personer som sålt bostad eller värdepapper, hyrt ut bostad eller behöver göra reseavdrag, erbjuder Skatteverket särskilda hjälptjänster. Dessa tjänster kan spara tid och ge en bättre överblick över den egna ekonomin, enligt Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Om mer tid behövs för att deklarera kan man ansöka om anstånd senast den 2 maj. Detta kan göras via Mina sidor på Skatteverkets webbplats eller genom att ringa dem.

Skatteverkets fem sista minuten-tips:

  1. Deklarera digitalt. Då kommer dessutom en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
  2. Anmäl bankkonto så att eventuell skatteåterbäring betalas ut automatiskt.
  3. Använd Skatteverkets hjälptjänster vid försäljning av bostad eller värdepapper, uthyrning av bostad och för reseavdrag.
  4. Om du behöver mer tid för att deklarera: Ansök om anstånd. Information finns på Skatteverkets webbplats.
  5. Om du vill deklarera på papper: Posta senaste 24 april i en vanlig brevlåda.

Nyhetsbrev