Annonsintäkter för Elon Musks X förväntas öka under 2025

X Corp, tidigare Twitter, ser ut att öka sina annonsintäkter för första gången sedan Elon Musks övertagande 2022. Enligt Emarketer, rapporterat av Bloomberg News, beräknas de amerikanska och globala intäkterna stiga betydligt under 2025.
- Amerikanska annonsintäkter förväntas öka med 17,5 % till 1,31 miljarder dollar.
- Globala intäkter beräknas stiga med 16,5 % till 2,26 miljarder dollar.
- Återvändande annonsörer drivs delvis av politiska motiv.
Enligt en rapport från Finwire, som hänvisar till Emarketer och Bloomberg News, ser sociala mediebolaget X Corp ut att gå mot en ökning av sina annonsintäkter. Detta sker trots tidigare motgångar sedan Elon Musk tog över företaget, då flera annonsörer lämnade plattformen.
Återvändande annonsörer och politiska motiv
Jasmine Enberg, analytiker på Emarketer, förklarar att vissa annonsörer återvänder till plattformen i ett försök att vinna Trumpadministrationens gunst. Enligt Enberg sker denna förändring delvis av rädsla.
En del av utgiftsökningen drivs verkligen av rädsla eftersom vi har sett att några av de stora annonsörerna återvänder i ett försök att vinna Trumpadministrationens gunst.Jasmine Enberg, Emarketer
Fortfarande långt från tidigare nivåer
Trots den förväntade ökningen av annonsintäkterna är nivåerna fortfarande långt ifrån de 4,5 miljarder dollar som redovisades innan Musks övertagande. Detta visar på att bolaget fortfarande har en lång väg kvar till full återhämtning.
X Corps framtida utmaningar
Framtiden för X Corp är fortfarande osäker, trots den förväntade intäktsökningen. Utmaningar kvarstår att återställa tidigare intäktsnivåer och förbättra företagets tjänster. En talesperson för X har valt att inte kommentera situationen.