Analytikern sänker riktkursen för Apple - påverkas av nya tullar

Med nya tullar som påverkar produktionen i Kina, står Apple inför betydande ekonomiska utmaningar. Analytikern Daniel Ives på Wedbush har sänkt riktkursen för bolaget. Trots Apples försök att diversifiera sin produktion, förblir de sårbara för politiska förändringar.
- Analytiker sänker riktkursen för Apple på grund av nya tullar.
- Majoriteten av Apples produktion är fortfarande baserad i Kina.
- Omställning av produktion kan leda till stora kostnadsökningar.
Enligt en rapport från Finwire har analytikern Daniel Ives på Wedbush sänkt Apples riktkurs från 325 till 250 dollar. Anledningen är de nya tullarna som kan leda till vad han beskriver som ett "ekonomiskt Armageddon". Med en stor del av sin produktion i Kina, står Apple inför betydande utmaningar vad gäller kostnader och efterfrågan.
Kina: En sårbar plats för produktionen
Uppemot 90 procent av iPhone-produktionen sker i Kina, vilket gör Apple särskilt utsatt för de nya tullarna. Trots ansträngningar för att flytta delar av produktionen till Vietnam, Indien och USA, är majoriteten fortfarande kvar i Kina. Förutom iPhones tillverkas mer än hälften av alla Macs och 75-80 procent av iPads i Kina, vilket gör företaget till det mest utsatta amerikanska teknikbolaget för tullar.
De resulterande prisökningarna skulle bli extrema, och den kortsiktiga effekten på Apples bruttomarginaler i ett läge med tullar kan bli svindlande. Daniel Ives, Wedbush.
Omställning: En kostsam och tidskrävande process
Att flytta produktionen från Kina beskrivs som både dyrt och tidskrävande. De potentiella prisökningarna kan bli betydande, vilket kan påverka Apples bruttomarginaler negativt på kort sikt. Trots dessa utmaningar fortsätter Apple att arbeta för att diversifiera och minska sitt beroende av Kina.
Marknadsreaktion och framtidsutsikter
Apples aktie sjönk med 6,0 procent i den inledande handeln i USA som en omedelbar reaktion på nyheterna. Apple, som grundades 1976 i Cupertino, Kalifornien, är känt för sina produkter som Macbook, iPhone, Apple TV och iPad. Trots de nuvarande utmaningarna fortsätter de att sälja sina produkter globalt genom egna butiker och auktoriserade återförsäljare.