Analytiker: Överraskad att Telia vågar
Telias jättelika sparpaket där 3 000 anställda ska bort kan vara positivt för lönsamheten, men också innebära risker för omsättningen, enligt analytikern Joni Grönqvist.
Ur ett investerarperspektiv är beskedet från Telia positivt, tycker Joni Grönqvist, som är analytiker på finländska Inderes. De 3 000 tjänsterna som ska bort under året motsvarar omkring 15 procent av personalstyrkan.
– Jag är överraskad att Telia vågar göra det. Och jag tycker det är bra att de vågar. Även om det såklart är hårt för personalen så har lönsamheten länge varit ett stort problem för Telia.
Så sent som 2021 varslades 1 000 anställda, vilket innebär att de "enkla" besparingarna redan har gjorts.
Men om han jämför med finländska operatören Elisa har Telia kontinuerligt under betydligt längre tid legat lite efter med personalneddragningar, anser Grönqvist.
De aviserade nedskärningarna den här gången är så pass omfattande att de kommer att slå igenom på resultaträkningen.
– Men om man kan göra så här stora förändringar, varför har man då inte gjort det tidigare? Den stora frågan är ju då vilken påverkan det här får på omsättningen och försäljningen, säger Grönqvist.
Lägre tilltro på tillväxten
Men det råder inte konsensus mellan analytikerna. Daniel Djurberg vid Handelsbanken hade trott att besparingarna skulle vara än mer omfattande.
– Man kan säga att det var väntade nyheter i och med att man har en ny ledning på plats. Nu har man haft tid att gå igenom verksamheten, och det utmynnar i det här besparingsprogrammet, säger han.
Teleoperatörerna har haft medvind från inflationen där man under en period vågat höja priserna, enligt honom.
– Men nu känns det som att man fokuserar väldigt mycket på att bli mer effektiv, vilket också indikerar en lägre tilltro till tillväxt i omsättningen.
"Inte av omsorg"
Djurberg ser en del risker med besparingarna.
– Samtidigt är det ännu större risker på längre sikt om man inte gör det. Då äventyrar man alla anställda mer eller mindre.
Sparpaketet kommer trots att aktiekursen gått bra i år, och ett av de uttalade målen är att kunna fortsätta med utdelningarna. Men Djurberg ser ingen större risk att varumärket får sig en törn.
– Det låter ju krasst, men om vi tittar på dagens aktiekurs, att den är ned drygt 2 procent, så är det inte av omsorg för de anställda, utan att marknaden trodde att besparingarna skulle vara ännu större.
Källa: Gustav Sjöholm/TT