Amerikanska konsumenter är återhållsamma
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Amerikanska konsumenter är återhållsamma

Amerikanska konsumenter är återhållsamma

Amerikanska konsumenter har börjat dra ner på sina utgifter, vilket nu även påverkar livsmedelsförsäljningen. Detta rapporterar Brian Cornell, verkställande direktör för den stora detaljhandelskedjan Target, till CNBC.

Företaget har under de senaste sju kvartalen sett en nedåtgående trend i försäljningen av sällanköpsvaror, och nu verkar denna trend även utsträcka sig till kategorin mat och dryck.

Target ser minskad försäljning i flera kategorier

Target, en av USA:s största detaljhandelskedjor, har under de senaste sju kvartalen upplevt en fallande försäljning av sällanköpsvaror som kläder och leksaker. Detta gäller både i termer av dollar och volym. Nu rapporterar företagets vd, Brian Cornell, att även försäljningen av mat och dryck har drabbats. "Antalet enheter, antalet artiklar som köps, har minskat under de senaste kvartalen", säger han till CNBC.

Detta skriver CNBC, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.

Target försiktiga med sina utsikter

Cornells kommentarer tolkas av CNBC som ytterligare ett tecken på att Target väljer att vara försiktiga med sina framtidsutsikter. Trots att ekonomer har avfärdat risken för en recession, sänkte företaget sin helårsprognos för försäljning och vinst under sommaren. Nästa delårsrapport från Target kommer att offentliggöras den 15 november.

Nyhetsbrev