Alibaba pausar noteringen av livsmedelskedjan Freshippo

I en nyligen publicerad kvartalsrapport meddelade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba att man har beslutat att pausa den planerade börsnoteringen av livsmedelskedjan Freshippo. Beslutet uppges bero på en utvärdering av nuvarande marknadsförhållanden och andra omständigheter.
Alibaba, som är en av världens största aktörer inom e-handel, bekräftade i sin Q2-rapport att man har avbrutit den planerade börsintroduktionen av Freshippo. Bolaget säger att beslutet togs i samband med en översyn av marknadsförhållanden och andra faktorer som kan påverka noteringen.
Detta skriver CNBC, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.
Freshippo - en central del i Alibabas strategi
Freshippo, som på kinesiska går under namnet Hema, är en del av Alibabas 'New Retail'-strategi och lanserades 2019. Med över 300 butiker spridda över 27 städer i Kina, har Freshippo på kort tid blivit en betydande aktör inom livsmedelsbranschen i landet.
Det är ännu oklart huruvida pausen i Freshippos börsintroduktion är temporär eller om det innebär att planerna på en notering har skrinlagts helt. Det återstår att se vilka konsekvenser detta kommer att ha för Alibabas framtida strategi och utveckling.
Om Alibaba ADR
Alibaba är ett kinesiskt online-handelsbolag. Bolaget erbjuder diverse tekniska onlinetjänster samt tjänster som möjliggör för privatpersoner och företag att bedriva handel i Alibabas system. Alibaba erbjuder även olika molnbaserade tjänster, som vidare används av både privata aktörer samt företagskunder. Bolagets huvudkontor är beläget i Hangzhou, Kina.