Airbus överväger Rolls-Royces nya motorteknik för framtida flygplan
Flygplanstillverkaren Airbus överväger att använda Rolls-Royces nya motorteknik för nästa generation av smala flygplan, vilket skulle vara en betydande framgång för Rolls-Royce. Detta diskuterades under Farnborough International Air Show nära London.
- Airbus överväger att använda Rolls-Royces nya motorteknik för nästa generation av smala flygplan.
- Nuvarande leverantörer för Airbus narrow body-plan är Pratt & Whitney och CFM International.
- Airbus fokuserar även på en mer radikal open-rotor-teknik utvecklad av CFM.
Enligt en artikel i Wall Street Journal diskuterar Airbus med Rolls-Royce om att potentiellt använda deras senaste motorteknologi på efterföljaren till Airbus bästsäljande flygplansfamilj A320neo. Christian Scherer, chef för Airbus division för kommersiella flygplan, bekräftade detta under Farnborough International Air Show nära London.
Rolls-Royce kan expandera sin marknad
Om Airbus beslutar att gå vidare med Rolls-Royces teknik skulle det innebära en betydande marknadsförändring för motortillverkaren, som hittills främst har tillverkat motorer för större flygplan. För närvarande är det Pratt & Whitney och CFM International som levererar motorer till Airbus narrow body-plan.
Airbus utvärderar flera teknologier
Trots de pågående diskussionerna med Rolls-Royce, sade Scherer att Airbus för närvarande också fokuserar på en konkurrerande motorlösning från CFM. Denna teknik, känd som open-rotor-teknik, lovar att använda mindre bränsle men skulle kräva en mer omfattande omdesign av flygplanet.
Vi på Börskollen ser detta som en spännande utveckling inom flygindustrin, där valet av motorteknologi kan ha långtgående konsekvenser för både flygplanstillverkare och motortillverkare.
Om definitionen av narrow body-flygplan
Begreppet narrow body avser passagerarflygplan med en mittgång och sex stolar i bredd. Denna flygplanstyp är populär för kort- och medeldistansflygningar, och spelar en central roll i många flygbolags flottor.