Åhléns nya ägare vill satsa på fysisk handel – som är på väg tillbaka
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Artikel

Åhléns nya ägare vill satsa på fysisk handel – som är på väg tillbaka

Ayad Al-Saffar blir ny majoritetsägare i Åhléns. Förändringarna verkar först och främst ske i den fysiska handeln, där det enligt en undersökning från Retailbarometern finns en stor framtidstro.

Marknaden för företagsöverlåtelser stod för nya rekord år 2021, både sett till antal affärer och dess storlek. Den fina trenden höll i sig under första kvartalet 2022, då Nordens förvärv och fusioner uppgick till omkring 35 miljarder kronor. Detta är ”endast” två miljarder lägre än vid samma tidpunkt under rekordåret.

Därtill har antalet företag till salu ökat med 20 procent från våren 2021, vilket har inneburit en stor efterfrågan och behov av företagsmäklare. Detta då såväl köpare och säljare kan gynnas av att anlita en mäklare, som bland annat värderar företaget och matchar rätt aktörer med varandra.

Åhléns säljs till Ur & Penn-ägaren

Den svenska marknaden för företagsöverlåtelser har i juni månad bevittnat en affär av modell större. Axel Johnson-koncernen har nämligen valt att sälja Åhléns till Ur & Penn-ägaren Ayad Al-Saffar. Affären omfattar 47 varuhus, Åhléns Outlet samt Designtorget.

Al-Saffar kliver in i bolaget som minoritetsägare och vd, där han efterträder Annica Hagen. Torsten Jansson och Göran Härstedt, båda från New Wave, tar plats på minoritetsposter. Den totala summan för överlåtelsen är ännu inte känd.

Fokus på den fysiska upplevelsen

I en intervju med Dagens Nyheter berömmer Al-Saffar jobbet som Hagen och Axel Johnson-koncernen gjort med varuhuset, och poängterar särskilt deras satsningar inom digitalisering. Den nya majoritetsägaren säger att han ser fram emot att ta Åhléns vidare in i framtiden.

Varuhuset har gått med förlust i ett antal år, men Al-Saffar har länge trott på bolaget och ser nu en möjlighet att driva det uppåt igen. Han trycker på vikten av e-handeln som en del i affären. Men fokus verkar först och främst ligga på den fysiska handeln och att göra varuhuset till en mötesplats. Han säger sig dessutom vilja öppna fler varuhus.

Fysiska handeln lever vidare efter pandemin

E-handeln har under senare år varit på stark uppgång i Sverige. Även här har omsättningen nått upp i nya rekord. Även om e-handeln visar på starka siffror även efter att pandemirestriktionerna släppt och samhället återgått till det normala finns nu en stark framtidstro på den fysiska handeln.

Enligt en undersökning genomförd av Retailbarometern pekar siffrorna på att det nu finns ett stort intresse bland kunderna att återgå till fysiska butiker. Och samtidigt förväntar sig fler än tre fjärdedelar av de handlare som deltagit i undersökningen att de ska växa med minst 20 procent under året.

Nya krav från kunderna

Men efter att allt fler kunder testat på att handla via internet har deras krav på handeln till viss del förändrats. E-handeln är förknippad med stor smidighet, vilket är en av huvudanledningarna till att den kunnat växa sig större. Nu ställer många kunder högre krav på att återförsäljarna tillämpar så kallad unified commerce, det vill säga att det finns en samverkan mellan deras olika kanaler.

Exempelvis uppger fler än hälften av de svenskar som deltagit i undersökningen att de kommer prioritera återförsäljare vars fysiska butiker tillåter returer av varor de köpt online. Även förväntningar på kundupplevelsen har påverkats av de senaste årens e-handel. Detta då 56 procent av de tillfrågade menar att de kommer att välja handlare som använder sig av teknik som förhöjer upplevelsen under butiksvistelsen.

Att den fysiska handeln är på god väg tillbaka kan tala till Åhléns fördel. I och med Al-Saffars uttalanden om vikten av fysisk handel kan antas att bolaget kommer lägga stor vikt vid att förbättra kundupplevelsen i varuhusen.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt