Ägarna stärker greppet – väntar utköp från börsen för klädjätten?
![Ägarna stärker greppet – väntar utköp från börsen för klädjätten?](https://img.borskollen.se/cms/2025/02/H-M-utko-p.jpg)
H&M:s hantering av kapitalmarknaden verkar antyda att bolaget inte längre vill vara ett noterat bolag. Det skriver Dagens Industri i en analys. Samtidigt kritiseras Nasdaq för sina otydliga regler kring kommunikation av företagsledning. Denna situation lyfter fram behovet av stramare riktlinjer för börsnoterade företag.
- H&M har gjort stora förändringar i sin företagsledning utan att kommunicera detta tydligt.
- Familjen Persson fortsätter att öka sitt ägande i företaget.
- Nasdaq kritiseras för sina otydliga krav på företagskommunikation.
Enligt analysen i Dagens Industri verkar H&M med sin bristande kommunikation och avsaknad av kapitalmarknadsdagar redan ha distanserat sig från börsen. Trots tidigare löften om ökad transparens från vd Daniel Ervér, har företaget inte levt upp till dessa förväntningar.
Massiva förändringar i ledningen
H&M har i tysthet genomfört stora förändringar i sin företagsledning. Bolaget har sedan tidigare vägrat hålla kapitalmarknadsdagar, vilket man till slut anordnade år 2018 efter att aktiemarknaden tryckt på att det skulle ske. Det har däremot varit tyst på den fronten sen dess.
Daniel Ervér, H&M:s vd, sade i augusti i fjol under en intervju till DI Weekend att bolaget måste bli mer transparenta och tydliga med kommunikationen kring vad bolaget gör, enligt Dagens Industri. Han hade sedan fortsatt med att prata kring vikten av att träffa investerare, medier och kunder, samt att börsen hjälper de att ställa krav på sig själva som bolag.
Familjen Perssons ökade kontroll
Familjen Persson fortsätter samtidigt att stärka sitt grepp om H&M genom att köpa fler aktier, enligt Dagens Industri.
Februari-statistik från Holdings visar på att familjen nu äger över 62 procent av kapitalet och 82 procent av rösterna i företaget. Det kan jämföras med våren 2016, där ägarandelen låg på 35,5 procent.
Nasdaqs roll i kommunikationen
Det är inte bara H&M som undviker tydlig kommunikation, trots att deras mörkande av ledning var mer omfattande, påpekar Di vidare. Andra bolag som Handelsbanken och Avanza har nämligen också gjort tysta förändringar i sina ledningar, där det rör sig om Handelsbankens hållbarhetschef som lämnade bankens verkställande ledning och Avanzas it-chef som lämnade sin position på samma sätt.
Kritik riktas därför nu mot Nasdaq för att ha otydliga kommunikationskrav, något som behöver åtgärdas för att säkerställa transparens bland börsnoterade bolag.