Affärsvärlden sätter köp på konsultbolaget – även om det finns risker
Affärsvärlden ger en köprekommendation för konsultbolaget DevPort, riktad till investerare med intresse för småbolag. Tidningen påpekar dock riskerna med kundkoncentration och stor exponering mot fordonsindustrin, men ser potential vid diversifiering av kundbasen.
- Affärsvärlden rekommenderar köp av DevPort.
- Risker med kundkoncentration och exponering mot fordonsindustrin.
- Potential för högre värdering vid diversifiering av kundbasen.
Investeringsrekommendation med förbehåll
Enligt en analys från Affärsvärlden rekommenderas ett köp av DevPort för de investerare som har en preferens för småbolag. Analysen betonar dock att investerare bör vara medvetna om den höga kundkoncentrationen och den betydande exponeringen mot fordonsindustrin. Tidningen påpekar även att likviditeten i aktien är relativt låg.
"Beroendet av ett fåtal nyckelkunder är en risk som man måste vara medveten om, och som också påverkar värderingen. Kan Devport diversifiera kundbasen på sikt så kan aktien möjligen också få en högre värdering", skriver Affärsvärlden.
Om DevPort
DevPort är ett konsultföretag som erbjuder teknisk expertis inom områden som produktutveckling, systemutveckling och produktionsförbättringar. Företaget har specialiserat sig på att optimera olika processflöden, designa fordon och utveckla el- och kablagekonstruktioner. De erbjuder även mjukvaru- och hårdvarulösningar.
Företagets kundbas omfattar företag inom försvarsindustrin, life-science sektorn och andra utvecklingsintensiva branscher. DevPorts huvudkontor ligger i Göteborg. Enligt vår senaste mätning på Börskollen har DevPort 1483 ägare hos nätmäklaren Avanza och 210 ägare hos Nordnet.
Framtida potential
Affärsvärlden ser en potentiell uppsida för DevPort om företaget lyckas diversifiera sin kundbas. Nuvarande beroende av ett fåtal nyckelkunder påverkar värderingen negativt, men en bredare kundbas skulle kunna leda till en högre värdering av aktien.
Vi på Börskollen kommer att fortsätta följa DevPort noggrant och rapportera om eventuella förändringar i företagets kundstruktur och marknadsposition.