78-åring plundrades på besparingar – nu stämmer han banken

En svensk bank stäms nu av en äldre kund efter att hans konto tömts av bedragare. Konsumentombudsmannen driver fallet som kan komma att bli vägledande i framtida bedrägerimål. Frågan är om banken borde ha agerat annorlunda när varningssignalerna dök upp.
- Första gången en svensk bank stäms av en drabbad kund för bedrägeri.
- 31 000 liknande bedrägerier anmäldes förra året.
- Förening kräver större ansvar från banker och teleoperatörer.
Enligt Aftonbladet har Konsumentombudsmannen (KO) stämt Sparbanken Rekarne efter att Sven, 78, blev utsatt för ett bedrägeri. Bedragaren ringde och utgav sig för att vara från Telia, vilket resulterade i att Sven ombads lämna ut svarskoder från sin bankdosa. Dessa koder användes för att skapa ett bank-id och tömma hans konto på 290 000 kronor.
Bankens säkerhetssystem ifrågasätts
Aftonbladet skriver att bankens övervakningssystem reagerade på de misstänkta transaktionerna och skickade ett varningsmeddelande. Men bedragaren kunde radera meddelandet och fortsätta sina olovliga transaktioner. KO anser att banken borde ha spärrat det nya bank-id:t tills Sven kontaktade dem. Pär Magnusson från KO menar att bankens agerande inte var tillräckligt för att skydda kundens pengar.
Varningsmeddelandet visar att banken visste att det pågick ett misstänkt bedrägeriförsök. Ändå spärrade man inte det här nya bank-id:et. Det är bland annat det vi klandrar banken för.Pär Magnusson, Konsumentombudsmannen till Aftonbladet.
Ökande antal bedrägerier
Under det senaste året har cirka 31 000 liknande bedrägerier anmälts i Sverige. Totalt handlar det om bedrägerier för 427 miljoner kronor. Många av dessa fall involverar manipulation av offer att lämna ut svarskoder från bankdosor, vilka tidigare var vanliga men nu nästan helt ersatts av bank-id.
Krav på större ansvar från banker och teleoperatörer
Föreningen mot nätbedrägerier kräver att banker och teleoperatörer tar större ansvar för att förhindra dessa typer av brott. Ordföranden Gitte Pålsson uttrycker frustration över att bedragare kan utnyttja teknik som spoofing för att vilseleda sina offer. Hon menar att drabbade kunder ofta lämnas med skammen och skulden för något de inte kunnat förhindra.
Sparbanken Rekarne har avböjt att kommentera det pågående rättsfallet, då de ännu inte tagit del av stämningsansökan.