3 ekonomiska fördelar med att investera i SEO
Internet är idag den allra största och mest konkurrenskraftiga marknadsplatsen i världen. För att säkerställa att ditt företag syns för intresserade kunder är det därför A och O att förstå vikten av sökmotoroptimering. Vilka är de ekonomiska fördelarna med denna marknadsföringsstrategi? I den här artikeln får du ta del av 3 viktiga anledningar till varför ditt företag bör investera i SEO.
1. SEO ger fler potentiella kunder
Minns du hur det gick till när du ville köpa någon typ av tjänst förr i tiden? För att få tag på exempelvis en rörmokare, elektriker, lokalvårdare eller cateringfirma behövde du vanligtvis plocka upp den enorma boken som kallades Gula Sidorna och bläddra efter företag i din närhet. För att jämföra offerter behövde du ringa runt och fråga efter prisuppgifter, och för att få reda på andra kunders omdömen skulle du gärna känna någon som anlitat samma företag.
Så gynnas ditt företag av en SEO-anpassad hemsida
Efter att internet uppkom har processen med att hitta företag blivit betydligt enklare för kunder. Idag hittar man informationen man behöver inom loppet av några sekunder! En kund som är på jakt efter en tjänst eller produkt skriver helt enkelt in ord i sökmotorn för att hitta det hen söker, och om du har en SEO-anpassad hemsida är chansen stor att just ditt företag dyker upp i kundens webbläsare. Om hemsidan är undermålig ur ett SEO-perspektiv kan du alltså gå miste om kunder online, eftersom de då istället slussas vidare till konkurrenter med högre rankning.
Om du är osäker på hur du ska gå tillväga, eller helt enkelt inte har tid, kan du kontakta en SEO-byrå som Topdog.
2. SEO stärker ditt varumärke på ett långsiktigt plan
Att synas i sökmotorerna ökar människors medvetenhet om ditt företag, vilket inte enbart ger kortsiktiga vinster. EAT – som står för Expert, Authoritative och Trustworthy – är ett begrepp inom SEO-världen som är väl värt att känna till. Om din hemsida visar upp dessa tre egenskaper kommer sökmotorerna föredra din hemsida framför andras, och således ranka dig högre. Med rätt SEO-strategi kan du alltså bygga upp en stadig EAT-profil som får dig att ses som en expert inom ditt område, vilket gör att webbsidan rankar högre i Google. En bättre ranking ökar i sin tur antalet konverteringar.
Skapar kredibilitet och varumärkeskännedom
När en användare utfört sökningar som är relaterade till ditt verksamhetsområde, och du ständigt syns i sökresultaten, skapar användaren en omedveten eller medveten anknytning mellan ditt företag och informationen hen eftersöker. Det adderas helt enkelt ett värde av kredibilitet och varumärkeskännedom till ditt företag för den specifika individen. Ju mer användaren känner till ditt varumärke, desto större är chansen att de klickar sig vidare till din hemsida och blir en återkommande kund.
3. SEO är en prisvärd och effektiv marknadsföringsstrategi
En annan stor ekonomisk fördel med SEO är att det kostar betydligt mindre än klassiska PPC-annonser och har bättre ROI – return of investment – på lång sikt. Att investera i sökmotoroptimering innebär givetvis en viss kostnad, men när hemsidan väl är optimerad kommer du se resultaten växa över tid på ett helt annat sätt än med PPC-annonser.
Organiska länkar kontra annonslänkar
Enligt en undersökning från Search Engine Journal ger så kallade organiska länkar betydligt fler klick än annonslänkar, trots att annonslänkar är belägna överst i sökresultaten. Den mest logiska förklaringen till detta är att användare helt enkelt litar på Googles algoritm och vet vilka platser som annonsörer betalar för. Därför väljer de helst att besöka de hemsidor som sökmotorn anser vara bäst. Genom att arbeta med webbsidans SEO kan du på så sätt öka konverteringsfrekvensen och generera en stadig ström kunder i flera år framöver.