22 elbilar ställs mot väggen – Här är den verkliga räckvidden
I ett omfattande test utfört av amerikanska Consumer Reports jämfördes räckvidden hos 22 olika elbilar mot tillverkarnas egen rapportering. Testet visade på både överträffade och missade förväntningar, där vissa bilar var kapabla att rulla flera mil trots "tomt" batteri.
Testet gick ut på att köra elbilarna i en hastighet av 112 km/h tills batterierna helt och hållet tog slut. Detta utfördes vid sommartemperatur, då räckvidden generellt är längre jämfört med vinterförhållanden.
Resultatet ställdes sedan mot bilarnas officiella EPA-siffror, en räckviddsangivelse som är känd för att spegla verkligheten mer än WLTP-måttet.
BMW iX var även elbilen med längst total räckvidd i testet, 595 km, vilket överträffade den officiella EPA-räckvidden på 521 km.
Överraskande och besvikna resultat
En intressant observation var att vissa bilar kunde köras en avsevärd sträcka trots att bilens varningssystem signalerade om ett tomt batteri. I detta avseende stack BMW iX ut, som kunde rulla hela 48 km på "tomt" batteri. BMW iX var även en av de två elbilarna med längst total räckvidd i testet, 595 km. Tillsammans med Mercedes EQS som rullade 611km är dessa top två i testet.
Tredjeplatsen i testet gick till Tesla Model S Long Range med en räckvidd på 589 km. Denna siffra föll dock kort jämfört med bilens EPA-räckvidd på 652 km. Även lyxmodellen Lucid Air Touring missade sin rapporterade räckvidd, men kunde ändå köra 553 km och kommer in på den fjärdeplats.
Sämsta prestation
Testets kortaste motorvägsräckvidd mättes hos Subaru Solterra och Lexus RZ 450e, vars batterier tömdes efter 338 respektive 325 km. Dessa bilar delar teknik med Toyota bZ4X, vilket borde innebära att även denna modell har en liknande räckvidd.
Testet från Consumer Reports belyser vikten av att konsumenter har tillgång till realistiska räckviddssiffror för att göra informerade köpbeslut. Testet visar även på skillnaderna i bilarnas varningssystem för låg batterinivå, vilket kan ha påverkan på förarens upplevelse av sin nyinköpta elbil.
Testresultat
Bilmodell | Verklig räckvidd (km) | Angiven Räckvidd (km) | Skillnad |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 611 | 547 | 11,76% |
BMW iX xDrive50 | 595 | 521 | 14,20% |
Tesla Model S Long Range | 589 | 652 | −9,63% |
Lucid Air Touring | 553 | 618 | −10,42% |
Rivian R1T | 553 | 505 | 9,55% |
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic | 534 | 418 | 27,69% |
BMW i4 M50 | 512 | 436 | 17,34% |
Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic | 505 | 459 | 10,18% |
Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER | 481 | 434 | 10,74% |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic | 457 | 407 | 12,25% |
Kia EV6 Wind AWD | 446 | 441 | 1,09% |
Ford F-150 Lightning Lariat ER | 434 | 515 | −15,63% |
Hyundai Ioniq 5 SEL AWD | 430 | 412 | 4,30% |
Hyundai Ioniq 6 SEL AWD | 426 | 434 | −1,85% |
Nissan Ariya Platinum+ AWD | 407 | 414 | −1,56% |
Volkswagen ID.4 Pro S AWD | 407 | 386 | 5,42% |
Genesis GV60 Advanced | 404 | 399 | 1,21% |
Kia Niro EV Wind | 385 | 407 | −5,53% |
Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus | 364 | 388 | −6,22% |
Genesis Electrified GV70 Advanced | 354 | 380 | −6,78% |
Subaru Solterra Limited | 338 | 357 | −5,41% |
Lexus RZ 450e Premium | 325 | 354 | −8,18% |
Källa: Consumer Report.