22 elbilar ställs mot väggen – Här är den verkliga räckvidden
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Motor

22 elbilar ställs mot väggen – Här är den verkliga räckvidden

22

I ett omfattande test utfört av amerikanska Consumer Reports jämfördes räckvidden hos 22 olika elbilar mot tillverkarnas egen rapportering. Testet visade på både överträffade och missade förväntningar, där vissa bilar var kapabla att rulla flera mil trots "tomt" batteri.

Testet gick ut på att köra elbilarna i en hastighet av 112 km/h tills batterierna helt och hållet tog slut. Detta utfördes vid sommartemperatur, då räckvidden generellt är längre jämfört med vinterförhållanden.

Resultatet ställdes sedan mot bilarnas officiella EPA-siffror, en räckviddsangivelse som är känd för att spegla verkligheten mer än WLTP-måttet.

BMW iX var även elbilen med längst total räckvidd i testet, 595 km, vilket överträffade den officiella EPA-räckvidden på 521 km.

Överraskande och besvikna resultat

En intressant observation var att vissa bilar kunde köras en avsevärd sträcka trots att bilens varningssystem signalerade om ett tomt batteri. I detta avseende stack BMW iX ut, som kunde rulla hela 48 km på "tomt" batteri. BMW iX var även en av de två elbilarna med längst total räckvidd i testet, 595 km. Tillsammans med Mercedes EQS som rullade 611km är dessa top två i testet.

Tredjeplatsen i testet gick till Tesla Model S Long Range med en räckvidd på 589 km. Denna siffra föll dock kort jämfört med bilens EPA-räckvidd på 652 km. Även lyxmodellen Lucid Air Touring missade sin rapporterade räckvidd, men kunde ändå köra 553 km och kommer in på den fjärdeplats.

Sämsta prestation

Testets kortaste motorvägsräckvidd mättes hos Subaru Solterra och Lexus RZ 450e, vars batterier tömdes efter 338 respektive 325 km. Dessa bilar delar teknik med Toyota bZ4X, vilket borde innebära att även denna modell har en liknande räckvidd.

Testet från Consumer Reports belyser vikten av att konsumenter har tillgång till realistiska räckviddssiffror för att göra informerade köpbeslut. Testet visar även på skillnaderna i bilarnas varningssystem för låg batterinivå, vilket kan ha påverkan på förarens upplevelse av sin nyinköpta elbil.

Testresultat

Bilmodell Verklig räckvidd (km) Angiven Räckvidd (km) Skillnad
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic 611 547 11,76%
BMW iX xDrive50 595 521 14,20%
Tesla Model S Long Range 589 652 −9,63%
Lucid Air Touring 553 618 −10,42%
Rivian R1T 553 505 9,55%
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic 534 418 27,69%
BMW i4 M50 512 436 17,34%
Mercedes-Benz EQS SUV 450 4Matic 505 459 10,18%
Ford Mustang Mach-E Premium AWD ER 481 434 10,74%
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic 457 407 12,25%
Kia EV6 Wind AWD 446 441 1,09%
Ford F-150 Lightning Lariat ER 434 515 −15,63%
Hyundai Ioniq 5 SEL AWD 430 412 4,30%
Hyundai Ioniq 6 SEL AWD 426 434 −1,85%
Nissan Ariya Platinum+ AWD 407 414 −1,56%
Volkswagen ID.4 Pro S AWD 407 386 5,42%
Genesis GV60 Advanced 404 399 1,21%
Kia Niro EV Wind 385 407 −5,53%
Audi Q4 50 E-Tron Premium Plus 364 388 −6,22%
Genesis Electrified GV70 Advanced 354 380 −6,78%
Subaru Solterra Limited 338 357 −5,41%
Lexus RZ 450e Premium 325 354 −8,18%

Källa: Consumer Report.

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt